انرژی پاک

اولین خرده فروش برق در ایران

پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر ابقای بند “ز” تبصره ۱۵ قانون بودجه کشور

پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر ابقای بند "ز" تبصره 15 قانون بودجه کشور

آنچه در این مقاله می خوانید :

در قانون بودجه سال ۱۴۰۰، بند “ز” تبصره “۱۵” به مسئله تعرفه برق صنایع انرژی‌بر پرداخته شده بود که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حذف شده و هیچ سازوکاری برای آن در نظر گرفته نشده است.

این بند جهت عادلانه تر شدن توزیع یارانه انرژی کشور اتخاذ شده بود. از سوی دیگر تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۰، حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال منابع حاصل از این بند تحصیل شده است که ۱۸/۷ درصد از سقف منابع حاصل پیش بینی شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ است. با توجه به بروز خاموشیها در نیمه اول سال، پیش بینی میشود این عدد در نیمه دوم سال، بیشتر از نیمه اول تحصیل شود. با احتساب تخصیص مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد ریال بابت توسعه و نوسازی شبکه‌های فرسوده برق و جابه جایی تیرهای برق روستایی به شرکتهای توزیع و مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد ریال جهت رفع تنش آبی شهرهای مشمول و اصلاح و بازسازی شبکه‌های آب روستایی و آبرسانی به روستاهای محروم و مبلغ ۸۱۹۷ میلیارد ریال به تولیدکنندگان خصوصی برق، مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد ریال بابت ۴۰ درصد مشارکت در برق‌رسانی به شهرک‌های صنعتی تخصیص داده شده است. پژوهشگاه نیرو، بابت تأسیس و تجهیز آزمایشگاههای مرجع تجدیدپذیر. به دلیل عدم ارائه موافقتنامه فاقد تخصیص با توجه به پیشبینی خاموشیها در سال ۱۴۰۱ و ادامه روند پیشین، پیشنهاد ابقا بند “ز” تبصره “۱۵” قانون بودجه سال ۱۴۰۰  با اصلاحاتی به شرح ذیل با رعایت قانون آیین نامه داخلی مجلس ارائه می‌شود:

الحاق به تبصره ۱۵ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱:

وزارت نیرو مکلف است متوسط بهای بورس انرژی برق تحویلی به صنایع فولادی، آلومینیم، مس، فلزات اساسی و کانیهای فلزی، واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی را برمبنای متوسط نرخ خرید انرژی برق از نیروگاههای دارای قرارداد تبدیل انرژی (ECA) محاسبه و دریافت نماید. منابع حاصل از محل افزایش بهای برق این صنایع به حساب شرکت توانیر نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود .مشترکین با قدرت کمتر از دو مگاوات و همچنین مصارف کمتر از دو مگاوات مربوطه به مشترکین با قدرت بیش از دو مگاوات مشمول حکم این بند نمی‌باشند. وزارت نیرو از طریق شرکتهای تابعه مکلف است منابع حاصله تا سقف هشتاد هزار میلیارد  ریال صرف موارد زیر نماید:

  1. توسعه و نوسازی شبکه فرسوده برق کشور و جابهجایی تیرهای برق روستایی
  2. افزایش توان تولید برق از طریق سرمایهگذاری (ایجاد، توسعه و تکمیل طرحهای نیمه تمام) نیروگاههای برق
  3. پرداخت مطالبات تولیدکنندگان خصوصی برق و نیروگاههای برقآبی
  4. برقرسانی به شهرک‌های صنعتی و نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی- تأسیس و تکمیل آزمایشگاههای مرجع تجدیدپذیر
  5. رفع تنش آبی شهرهای دارای تنش و اصالح و بازسازی شبکه آب شرب روستایی و آبرسانی به مناطق محروم
  6. اعطای تسهیلات خطرپذیر به شرکتهای دانش بنیان صنعت برق و شرکتهای فعال در حوزه اصلاح الگوی مصرف انرژی.

آیین نامه اجرایی این بند شامل سهم هریک از ذینفعان به پیشنهاد وزارت نیرو با همکاری وزارتخانه صمت و سازمان برنامه و بودجه تهیه و به تصویب هیئت وزیران میرسد.

اشتراک گذاری در :

COMMENTS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *