انرژی پاک

اولین خرده فروش برق در ایران

بهای تبصره ۱۴ در قبض برق چیست

بهای تبصره 14

آنچه در این مقاله می خوانید :

بهای تبصره ۱۴ در قبض برق در سال ۱۴۰۲ به منظور جبران هزینه افزایش نرخ سوخت نیروگاه ها در قبض برق درج می گردد. افزایش نرخ سوخت نسبت به سال ۱۴۰۱ در نرخ تعرفه‌ های برق مشترکین در چهارچوب قوانین به گونه‌ ای اعمال می‌ شود که متوسط نرخ دریافتی از مشترکین معادل افزایش نرخ مذکور باشد. بهای تبصره ۱۴ در قبض برق مشترکین خانگی تا سطح الگوی مصرف برابر با ۶۰ ریال، صنایع انرژی بر (بند ط تبصره ۱۵ قانون بودجه ۱۴۰۱) و مراکز استخراج رمز ارز برابر با ۴۶۱ ریال و برای سایر صنایع ۱۴۵ ریال است. این نرخ در سال ۱۴۰۱ برای تمامی تعرفه ها برابر با ۴۶ ریال بوده است.

هزینه تبصره ۱۴ قبض برق:

بهای تبصره ۱۴ قبض برق به استناد بند ۱ ماده ۳ مصوبه شماره ۹۱۹۲۸/ت۶۱۵۱۹هـ مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۲۸ هیئت محترم وزیران (موضوع آیین نامه اجرایی تبصره ۱۴ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲) و به منظور افزایش نرخ سوخت نیروگاهی نسبت به سال ۱۴۰۱ در صورتحساب برق مشترکان جهت اجرا ابلاغ گردیده است. جدول بهای تبصره ۱۴ قبض برق سال ۱۴۰۲ به شرح زیر است:

مصارف خانگیمناطق عادی و ایام غیر گرم مناطق گرمسیری (تا الگوی مصرف)۶۰
مصارف خانگیمناطق عادی و ایام غیر گرم مناطق گرمسیری (پرمصرف)۱۲۰
مصارف خانگیایام گرم و مناطق گرمسیری (تا الگوی مصرف)۶۰
مصارف خانگیایام گرم و مناطق گرمسیری (پرمصرف)۸۱
مصارف عمومی۲-الف-۱۳۴۶
مصارف عمومی۲-الف-۲۱۳۸
مصارف عمومی۲-ب۶۰
مصارف تولید (آب و کشاورزی)۳-الف۶۰
مصارف تولید (آب و کشاورزی)۳-ب۶۰
مصارف تولید (آب و کشاورزی)۳-ج۹۰
مصارف تولید (صنعت و معدن)صنایع انرژی بر و مراکز استخراج رمز ارز۴۶۱
مصارف تولید (صنعت و معدن)سایر صنایع۱۴۵
سایر مصارف (تجاری)۱-۵۹۱۲
سایر مصارف (تجاری)۲-۵۸۶۲
سایر مصارف (تجاری)۳-۵۶۵۷
هزینه سوخت (بهای تبصره ۱۴) بازای هر کیلووات ساعت برق مصرفی (ریال)

جهت محاسبه بهای تبصره ۱۴ قبض برق، اعداد جدول فوق را در کل انرژی الکتریکی اکتیو مصرفی ضرب نمایید. بعنوان مثال یک مشترک خانگی با مصرف ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه، مکلف به پرداخت ۱۲۰۰۰ ریال بهای تبصره ۱۴ در قبض برق خود است. اگر قصد مشاهده تعرفه های برق را دارید، به این لینک مراجعه نمایید.

آیین نامه اجرایی تبصره ۱۴ قبض برق

هیئت وزیران در جلسه ۱۱ /۵ /۱۴۰۲ به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور( با همکاری وزارتخانه های نفت، نیرو، راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بندهای (ب)، (ط) و (ی) و ذیل جدول تبصره (۱۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، آیین نامه اجرایی تبصره مذکور را به شرح زیر تصویب کرد. مطابق با ماده ۳ این آیین نامه:

۱ – نیروگاه ‌های مقیاس کوچک و بزرگ

این نیروگاه ها تمامی برق خود را به شبکه سراسری برق تحویل می ‌دهند، مکلفند به ازای هر لیتر فرآورده نفتی و هر متر مکعب گاز طبیعی تحویلی مبلغ هفتصد و پنجاه (۷۵۰) ریال با احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده به صورت نقدی و تعهدی در قبال صورتحساب صادره توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده ‌های نفتی ایران از طریق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و شرکت ملی گاز ایران به حساب شرکت توانیر و یا شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی حسب مورد واریز نمایند. کل مبالغ واریزی بابت سوخت مصرفی از ابتدای سال در اختیار وزارت نیرو (شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی) قرار می‌ گیرد تا پس از پرداخت مالیات و عوارض مربوط، برای بازپرداخت تعهدات وزارت نیرو بابت احداث نیروگاه های سیکل ترکیبی (خصوصی و دولتی) پرداخت و هزینه شود. افزایش نرخ سوخت فوق ‌الذکر نسبت به سال ۱۴۰۱ در نرخ تعرفه‌ های برق مشترکین در چهارچوب قوانین به گونه‌ ای اعمال می‌ شود که متوسط نرخ دریافتی از مشترکین معادل افزایش نرخ مذکور باشد.

تبصره ۱– وزارت نیرو مکلف است مالیات و عوارض موضوع این بند را تا پایان هر ماه به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز نماید.

تبصره ۲– شرکت توانیر و شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی مکلفند پس از دریافت اطلاعات مربوط به مصرف سوخت در نیروگاه‌ ها گزارش میزان وصول مبالغ این بند را به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و شرکت ملی گاز ایران اعلام نمایند.

تبصره ۳– به استناد بند (د) تبصره (۱۵) قانون، ‌تعرفه سوخت نیروگاه های خودتأمین که با تأیید شرکت های تابع وزارت نفت دارای شمارشگر (کنتور) جداگانه باشند یا با اعلام وزارت نیرو اقدام به تحویل تمام یا بخشی از برق تولیدی خود به شبکه سراسری می‌ کنند، به میزان سوخت مصرفی برای برق تحویل ‌شده به شبکه، ‌معادل تعرفه سوخت نیروگاهی بر ‌اساس متوسط بازدهی نیروگاه ‌های حرارتی سال ۱۴۰۱ تعیین می ‌شود.

تبصره ۴– دستورالعمل حسابداری و اجرایی این بند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین ‌نامه، توسط وزارتخانه ‌های‌ نیرو و نفت با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و توسط وزیر نیرو ابلاغ می ‌شود.

۲ – نیروگاه‌ های خارج از شبکه سراسری

(جزیره قشم و کیش) که تمامی برق خود را به قیمت تکلیفی به شبکه می فروشند، موظفند هفتصد و پنجاه (۷۵۰) ریال به ازای هر لیتر فرآورده‌ های نفتی و هر متر مکعب گاز طبیعی تحویلی (ضمن پرداخت هزینه حمل فرآورده های نفتی از درب انبار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در جزایر مربوط توسط نیروگاه مذکور) به صورت نقدی و تعهدی در قبال صورتحساب صادرشده توسط شرکت‌ های ملی پالایش و پخش فرآورده‌ های نفتی ایران و ملی گاز ایران پرداخت نمایند.

مابه تفاوت نرخ سوخت در سال ۱۴۰۱

اشتراک گذاری در :

COMMENTS

۵ پاسخ

    1. بعلت جلوگیری از افزایش نرخ برق، بهای تبصره ۱۴ بعنوان اصلاح سوخت نیروگاه ها درج شده است

  1. با سلام این سری چندمه که تو قبض من معوقات اجرای تبصره ۱۴ هزینه اش ملاحظه میشه یک بار ۶۰ هزار تومن الن هم ۱۳۴هزار تومن این معوقات کی تموم میشه و چرا تو قبض مغازه لحاظ شده این تبصره ولی تو قبض منزل خیر این سری کل مصرف در طی ۵۹ روز ۶۹۷ کیلو وات بوده که ۱۳۴ هزار ۹۰۰ تومان معوقات ثبت شده تو قبض و اینکه تجاری هس درست حساب شده؟

    1. بهای تبصره ۱۴ از ابتدای سال ۱۴۰۲ اخذ می گردد. می توانید انرژی مصرفی کل تمام قبوض برق را جمع کنید و در بهای تعرفه خود ضرب نمایید و اختلاف انرا با جمع اعداد اخذ شده توسط اداره برق مقایسه نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *