انرژی پاک

اولین خرده فروش برق در ایران

خرید برق از نیروگاه

خرید برق از نیروگاه

آنچه در این مقاله می خوانید :

کاهش هزینه برق از مهم ترین سوالات مصرف کنندگان صنعتی و تجاری با قدرت قراردادی بالای یک مگاوات است که این دسته از مشترکین از ابتدای آبان ماه ۱۴۰۲ مطابق با مصوبه وزیر نیرو در تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۷ به شماره ۱۴۰۱/۶۹۳۸۴/۲۰/۱۰۰ مکلف گردیدند برق مصرفی خود را از طریق انعقاد قرارداد دوجانبه برق (با شرکت خرده­ فروشی برق یا نیروگاه) یا از طریق خرید برق در بورس انرژی تأمین نمایند. اما خرید برق از نیروگاه دارای مزایا و معایبی است که در زیر به آن اشاره می­کنیم:

چرا از نیروگاه برق بخریم؟

در نگاه اول بنظر می رسد خرید هر کالایی از تولیدکننده آن به صرفه تر باشد و خرید برق از نیروگاه نیز از این قائده مستثنی نباشد. اما در واقعیت خرید برق از نیروگاه چندان به صرفه نیست. نیروگاه ها بعنوان تولیدکننده عمده برق تمایل دارند تا برق خود را بصورت عمده به شرکت های خرده فروش برق عرضه نمایند و عموماً فعالیت فروش برق خود را به شرکت های خرده فروشی برق برون سپاری می کنند. بنابراین نیروگاه ها تمایلی به فروش برق به خصوص به مصرف کنندگان کوچک را ندارند.

در صورت عدم خرید برق از نیروگاه قبض برق چگونه محاسبه می­ شود؟

اگر از ابتدای آبان ماه ۱۴۰۲ خرید برق از نیروگاه یا خرده فروش طرف قرارداد نیروگاه انجام نشود، مشترکین صنعتی و تجاری با قدرت قراردادی بالای یک مگاوات با ضریب ۱.۲ حداکثر نرخ بازار عمده فروشی برق یا بورس انرژی جریمه خواهند شد. نرخ جریمه عدم خرید برق از نیروگاه در این لینک قابل دستیابی است.

چگونه می توان از نیروگاه برق خرید؟

برای خرید برق از نیروگاه ابتدا باید از مشترکین تجاری یا صنعتی اداره برق با قدرت قراردادی بالای یک مگاوات باشید و بایستی الحاقیه نیابت را از اداره برق خود دریافت و امضا کنید. سپس درخواست خرید برق خود را بهمراه یک قبض برق به نیروگاه یا خرده فروش نیروگاه ارسال کرده و منتظر دریافت قیمت و شرایط تحویل برق باشید. خرید برق از نیروگاه در دو بستر زیر می تواند انجام شود:

خرید برق از نیروگاه در بورس انرژی

جهت خرید برق از نیروگاه در بورس انرژی بایستی از طریق یک کارگزار رسمی بورس انرژی، اقدام به دریافت کد بورسی مصرف برق کنید و پس از تأمین نقدینگی در حساب بانکی متصل شده به بورس انرژی، از طریق کارگزار اقدام به خرید برق از نیروگاه نمایید. خرید برق از نیروگاه در بورس انرژی بصورت پیش خرید و پیش از شروع دوره تحویل صورت می گیرد، لذا باید پیش بینی دقیقی از مصرف برق خود در دوره آتی داشته باشید.

خرید برق از طریق قرارداد دوجانبه برق

خرید برق از نیروگاه از طریق قرارداد دوجانبه برق نیازمند انعقاد قرارداد دوجانبه تأمین برق فیمابین نیروگاه یا خرده فروش نیروگاه و مصرف کننده صنعتی یا تجاری با قدرت قراردادی بالای یک مگاوات است. این قرارداد قابلیت خرید برق بر اساس مصرف دقیق را دارد و می توان پس از دوره مصرف هزینه خرید برق را به نیروگاه پرداخت نمود. همچنین عموماً قراردادهای دوجانبه تأمین برق نیازمند تضامین جهت پرداخت هستند.

مزایای خرید برق از نیروگاه

خرید برق از نیروگاه برای مشترکین صنعتی و تجاری با قدرت های قراردادی بسیار بالا (عموماً سطح ولتاژ انتقال و فوق توزیع) می تواند با نرخ های رقابتی باشد، اما نیروگاه ها تمایلی به فروش برق به مشترکین سطح ولتاژ توزیع را ندارند. همچنین برخی از خریداران گمان می کنند که خرید برق از نیروگاه می تواند مطمئن تر و ارزانتر بوده و برق ان ها را با پایداری بیشتری تأمین کند، در صورتی که فضای بازار برق بصورت اشتراکی بوده و خرید برق مستقیماً از نیروگاه، حتی اگر آن نیروگاه در درب کارخانه خریدار باشد، تأثیری بر روی پایداری برق تحویلی یا قیمت برق آن نخواهد داشت. کیفیت برق تحویلی صرفا به کیفیت شبکه برق وابسته است.

معایب خرید برق از نیروگاه

نیروگاه ها بعلت اینکه درگیر فرآیند تولید برق در مقیاس­های بسیار بزرگ هستند، عموماً تمایلی به فروش برق بخصوص به مشترکین کوچک بصورت خرده فروشی را ندارند. همچنین، نیروگاه های بیشتر مایلند جریان نقدینگی خود را با فروش برق بصورت عمده به یک خرده فروش واگذار نمایند و از دغدغه های خریداران برق آگاهی کافی ندارند. همچنین نیروگاه ها معمولاً شرایط قراردادی خود را ملاک انعقاد قرارداد دوجانبه برق قرار داده و از انعطاف یا پس گرفتن برق مازاد بر مصرف مشترکین اجتناب می کنند.

خرید برق از نیروگاه یا خرده فروش؟ کدام بهتر است

همانطور که پیش از این گفته شد، شاید در نگاه اول خرید برق از تولیدکننده آن یعنی نیروگاه بنظر جذاب و با قیمت رقابتی باشد، اما نیروگاه های بزرگ معمولاً تولیدکننده عمده برق هستند و تمایل دارند برق خود را بصورت عمده به یک خرده فروش عرضه کنند. پس بهتر است این فکر ار از سر بیرون کنیم که خرید برق از نیروگاه می تواند ارزانتر یا حتی برق آن با کیفیت تر باشد. همچنین نیروگاه ها عموماً دردسرهای مشترکین خرد را نمی پذیرند، در حالی که شرکت خرده فروشی برق انرژی پاک هم قابلیت ارائه مشاوره به خریداران را دارد، هم برق مازاد خریداری شده مشترکین صنعتی و تجاری با قدرت قراردادی بالای یک مگاوات را با آغوش باز از شما پس می گیرد.

پس اگر مشترک صنعتی و تجاری با قدرت قراردادی بالای یک مگاوات هستید، از طریق اولین سامانه جامع خرید برق آنلاین در ایران (برقآپ)، سفارش خرید خود را ثبت کنید.

خرید برق آنلاین

اشتراک گذاری در :

COMMENTS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *