انرژی پاک

اولین خرده فروش برق در ایران

ابلاغ مصوبه وزیر نیرو در خصوص برق تولیدی نیروگاه های احداث شده توسط صنایع

ابلاغ مصوبه وزیر نیرو در خصوص

آنچه در این مقاله می خوانید :

وزیر نیرو در تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۲۸ روش اجرایی خرید برق مازاد، محدودیت در مصرف و قراردادهای دوجانبه برق تولیدی نیروگاه های احداث شده توسط صنایع را با شماره ۱۴۰۲/۲۱۱۷۹/۲۰/۱۰۰ ابلاغ نمود

مطابق با این مصوبه و با اشاره به ماده ۴ قانون مانع زدایی از صنعت برق مقرر گردید تا معاونت برق و انرژی وزارت نیرو با همکاری وزارت صمت شرایط احداث ۵۰۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی تا پایان سال ۱۴۰۳ و ۵۰۰۰ مگاوات دیگر تا پایان سال ۱۴۰۴ را فراهم آورند.

در بخش اصلی این مصوبه، نیروگاه هایی که توسط صنایع احداث می گردند خواهند توانست تا برق مازاد تولیدی خود را به سه روش فروش در خرید برق از بورس انرژی ، عقد قرارداد دوجانبه برق، و فروش به شرکت مدیریت شبکه برق ایران عرضه نمایند. همچنین این نیروگاه ها می توانند در صورت عرضه برق خود به شبکه سراسری، مصارف تحت مالکیت خود را در دوران ناترازی از محدودیت معاف نمایند. همچنین در صورتی که این نیروگاه احداث شده بصورت تجدیدپذیر باشد، صنعت سرمایه گذار در این طرح می تواند تا میزان یک و سه دهم ظرفیت تولیدی از شمول محدودیت معاف گردد.

همچنین در صورتی که سایر صنایع اقدام به عقد قرارداد دوجانبه برق با این نیروگاه ها نمایند، می توانند از شمول محدودیت در دوران ناترازی تولید معاف گردند. بعلاوه، اگر نرخ تعرفه برق این صنایع از نرخ متوسط بند ۳ قانون مانع زدایی از صنعت برق بیشتر باشد، تا میزان خریداری شده از پرداخت مابه تفاوت اجرای مقررات معاف می گردند.

در آخر در صورتی که واحدهای صنعتی احداث کننده نیروگاه برق خود را به شبکه سراسری تحویل نمایند، تا ۵ سال از پرداخت نرخ ترانزیت به میزان برق تحویلی معاف خواهند شد.

اشتراک گذاری در :

COMMENTS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *