انرژی پاک

اولین خرده فروش برق در ایران

اصلاح جریان مالی صنعت برق توسط وزیر نیرو ابلاغ شد.

آنچه در این مقاله می خوانید :

به منظور برنامه‌ریزی جامع مالی صنعت برق و تخصیص بهینه منابع در دسترس از طریق توسعه معاملات در خارج از بازار عمده فروشی برق، اقدامات ذیل طبق مصوبه به شماره ۱۴۰۳/۱۰۶۸۵/۱۰/۱۰۰ مورخ ۱۴۰۳/۰۱/۱۹ از ابتدای اردیبهشت سال ۱۴۰۳ لازم الاجراست.

  1. کلیه مبالغ دریافتی بابت فروش انرژی، انشعاب، سایر درآمدها و ترانزیت برق پس از واریز به حساب مدیریت منابع، توسط شرکت توانیر هر هفته یکشنبه صبح بر اساس مفاد این دستورالعمل تسهیم و به حساب ذینعفان واریز می‌گردد.
  2. تسهیم نقدینگی بابت هزینه‌های جاری و تعمیر و نگهداری هر شرکت توزیع،بر اساس ضرایبی ماهانه از وجه وصولی توسط آن شرکت مشخص می‌گردد. این ضرایب در ابتدای هر سال برای هر شرکت توزیع به پیشنهاد شرکت توانیر و توسط کمیته ای مرکب از معاون برق و انرژی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی و مدیرعامل شرکت توانیر مصوب می‌گردد.
  3. هر شرکت توزیع می‌ بایست با هماهنگی شرکت توانیر نسبت به تعیین حساب‌های وکالتی خرید برق، حساب هزینه‌های جاری و تعمیر و نگهداری و حساب پرداخت‌های قانونی اقدام نماید.
  4. هزینه‌های جاری، تعمیر و نگهداری، خرید برق و هزینه‌های توسعه و سرمایه‌گذاری شرکت‌های توزیع نیروی برق از محل واریزی به حساب‌های مربوطه انجام می‌شود. برداشت از حساب وکالتی خرید برق صرفاً برای خرید برق از بورس انرژی و یا از طریق قرارداد دوجانبه برق مجاز است.
  5. هزینه‌های توسعه شبکه توزیع بر اساس برنامه‌های مصوب سالیانه و منابع در دسترس شرکت‌های توزیع، در قالب مبادله تفاهم‌نامه شرکت توزیع، سالیانه در ابتدای اردیبهشت ماه صورت می‌پذیرد. میزان نقدینگی و استفاده از ظرفیت‌های قانونی (از قبیل تهاتر کالا، تضمین تسهیلات، گشایش اعتبارات اسنادی، اسناد خزانه اسلامی، اوراق تسویه بانکی و …) برای پرداخت دیون یا سرمایه گذاری در توسعه و بهینه سازی شبکه بر اساس ارزبابی عملکرد خرید برق شرکت‌های توزیع نیروی برق، ابلاغی توسط شرکت توانیر اختصاص می‌یابد.
  6. شرکت مدیریت شبکه برق ایران مکلف است بخشی از بار پایه هر شرکت توزیع را متناسب با میزان تولید نیروگاه‌های دارای قرارداد خرید تضمینی برق با نرخ اعلامی توسط شرکت تولید برق حرارتی و نیروگاه‌های صنایع، اتمی و مقیاس کوچک بر اساس نرخ‌ها و مقررات ابلاغی تامین و در صورتحساب بازار برق ایشان درج نماید.
  7. انتخاب شرکت بیمه‌گر بابت خسارت مشترکان برق و همچنین پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های توزیع نیروی برق توسط شرکت توانیر انجام خواهد گردید.
  8. شرکت‌های توانیر و تولید برق حرارتی مکلفند مبالغ دریافتی براساس ماده ۱۳ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق را صرف پرداخت دیون و توسعه نیروگاه و شبکه برق (حسب مورد) نمایند. اولویت بندی طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌های زیرمجموعه بایستی به تأیید شرکت‌های مادرتخصصی برسد.
  9. شرکت‌های توانیر، تولید برق حرارتی و شرکت‌های زیرمجموعه آنها مکلفند تدابیر لازم برای هموارسازی نقدینگی وصولی و نیاز نقدینگی در طول سال را به گونه‌ای اتخاذ کنند که پرداخت هزینه‌های جاری و تعمیر و نگهداری در ماه‌های کاهش فروش، از محل مازاد نقدینگی ماه‌های دیگر تأمین گردد.
  10. معاون برق و انرژی وزارت نیرو مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این ابلاغیه را داشته و موظف است گزارش فصلی ارزیابی عملکرد شرکت‌های زیرمجموعه در این خصوص را ارسال نماید.

اشتراک گذاری در :

COMMENTS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *