انرژی پاک

اولین خرده فروش برق در ایران

امکان نصب نیروگاه برق‌آبی در ۶۰۰ سازه آبی کشور

امکان نصب نیروگاه برق‌آبی

آنچه در این مقاله می خوانید :

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: هم اکنون ۷۰۰ سازه آبی در کشور احداث شده که فقط ۱۰۰ سازه آن جزو سد‌های بزرگ هستند و ۶۰۰ سازه دیگر وجود دارد که می‌توان روی آن‌ها نیروگاه برق‌آبی نصب کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، «سید حسن رضوی» در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با بیان اینکه باید استفاده از نیروگاه‌های کوچک را بیشتر مورد توجه قرار داد، افزود: در سال‌های گذشته حجم قابل توجهی سرمایه‌های سنگین در کشور انجام شده که این سرمایه گذاری‌ها قابل تکرار نیست، بنابراین می‌توان با در اختیار قراردادن تسهیلات به بخش خصوصی و فراهم کردن زمینه، امکان احداث نیروگاه‌های کوچک را در سازه‌هایی که در سال‌های گذشته ساخته شده است را ایجاد کنیم.
وی با اشاره به اینکه سد گلپایگان نخستین سد نوین کشور در سال ۱۳۲۶ ساخته و در سال ۱۳۳۶ به بهره‌برداری رسیده است، گفت: از سال گذشته مراحل احداث یک نیروگاه ۵ مگاواتی در این سد خاکی آغاز شده است سد گلپایگان نخستین سد خاکی کشور است که تاکنون فقط تامین نیاز آبی دشت گلپایگان را برعهده داشته و هم اکنون نیروگاه برق‌آبی نیز در آن احداث می‌شود.
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به فراوانی خطوط انتقال آب که اختلاف ارتفاع آن‌ها بیش از ۲۰۰ متر است، ادامه داد: خط انتقال شهر‌های مرکزی از سامانه الیگودرز به قم بیش از هزار متر اختلاف ارتفاع دارد که می‌توان از آن تا ۳۰ مگاوات برق گرفت، در حال حاضر در دو نقطه پیمانکار بخش خصوصی در این بخش درحال فعالیت و تولید ۹ مگاوات برق هستند.
رضوی گفت: با توسعه نیروگاه‌های برق‌آبی کوچک می‌توان علاوه بر ایجاد تنوع در سبد تولید برق، از اتکا به یکسری نیروگاه‌های خاص رها شویم.

اشتراک گذاری در :

COMMENTS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *