انرژی پاک

اولین خرده فروش برق در ایران

افزایش ظرفیت نیروگاه‌‌های احداثی صنایع به ۱۷ هزار مگاوات

افزایش ظرفیت نیروگاه های احداثی

آنچه در این مقاله می خوانید :

مجری طرح احداث نیروگاه‌های صنایع معدنی توانیر از ورود نخستین واحد از مجموعه نیروگاه‌های صنایع به مدار تولید برق تا خرداد امسال خبر داد و گفت: در همین خصوص نخستین واحد نیروگاه گازی سمنان به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات در خرداد‌ امسال وارد مدار شده و واحد دوم آن نیز پس از یک ماه به شبکه سراسری خواهد پیوست.

“سید زمان حسینی” در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، در فاز اول بخش گاز این نیروگاه در مجموع با ظرفیت اسمی ۳۶۶ مگاوات احداث و در فاز دوم با احداث یک واحد بخار تبدیل به سیکل ترکیبی می‌شود.
وی با اشاره به تفاهم‌نامه سال گذشته وزارتخانه‌های نیرو و صمت برای احداث نیروگاه توسط صنایع گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه ابتدا قرار بود ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع احداث شود که با توجه به نیاز تامین برق مطمئن و پایدار ظرفیت‌های تشویقی و حمایتی که در تفاهم‌نامه دیده شده بود، ظرفیت احداث نیروگاه‌ها به ۱۷ هزار مگاوات افزایش یافت.
وی با بیان اینکه این ۱۷ هزار مگاوات شامل ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی و ۲ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر است، اضافه کرد: این نیروگاه‌ها در ۱۵ ساختگاه، واقع در ۱۵ استان احداث خواهند شد.
مجری طرح احداث نیروگاه‌های صنایع معدنی توانیر با بیان اینکه هم‌اکنون در مرحله پیشبرد (مطالعاتی) طرح‌ها قرار داریم، یادآور شد: در این مرحله شاهد پیشرفت ۵۶ درصدی در اجرای مطالعات تکمیلی، کسب مجوزها و … هستیم.
حسینی با اشاره به آماده بودن شرایط و آغاز عملیات اجرایی در ۵۰ درصد طرح‌ها، افزود: این میزان حدود ۵۳۰۰ مگاوات است که در این طرح‌‎ها شاهد انتخاب پیمانکار و اجرای زیرساخت‌ها و شروع عملیات اجرایی هستیم.
وی در عین حال با تاکید بر اینکه بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده با وزارت صمت، همه واحدهای نیروگاهی مشمول این تفاهم‌نامه از نوع سیکل ترکیبی خواهد بود، یادآور شد: به طور معمول یک سوم از این ظرفیت در قالب واحدهای بخار است که در کنار واحدهای گازی احداث می‌شود و نیازی به سوخت نخواهند داشت.
وی همچنین درباره احداث ۲ هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز اظهار داشت: این نیروگاه‌‍‌ها نیز در کنار یا نزدیکی ساختگاه‌های نیروگاه‌های حرارتی احداث خواهد شد تا از امکانات ایجاد شده برای اتصال به شبکه استفاده بهینه شود.
مجری طرح احداث نیروگاه‌های صنایع معدنی همچنین درباره تامین سوخت نیروگاه‌های مذکور گفت: در حال حاضر برای تامین سوخت بیش از ۵۰ درصد این نیروگاه‌ها مجوز‌های لازم دریافت شده و برای باقی مانده نیز در حال انجام بررسی‌های لازم و رایزنی با وزارت نفت (شرکت ملی گاز ایران) هستیم.

منبع: پایگاه خبری وزارت نیرو (پاون)

اشتراک گذاری در :

COMMENTS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *