هدف خرده فروشی برق این است که فرایند خرید و فروش برق بین مصرف کنندگان و فروشندگان به بهترین شکل صورت بگیرد. در این فرایند، مصرف کنندگان در خصوص منبع برق، قیمت، نوع خدمات و… آزادانه میتواند انتخاب کند. از آن طرف فروشندگان نیز میتوانند بازار رقابتی خود را بهبود بدهند و خدمات باکیفیتتری را به مصرف کنندگان انرژی ارائه کنند. ما در این مقاله بیشتر درباره هدف خرده فروشی برق صحبت میکنیم.
خرده فروشی برق چه مزایایی دارد؟
از آنجایی که نیروگاهها به دلیل دغدغههای مالی مربوط به تامین قطعات، نگهداری و تعمیر تجهیزات و… نمیتوانند جریان نقدینگی را مدیریت کنند، شرکتهای خرده فروش برق پدید آمدند. مهمترین هدف خرده فروشی برق این است که فرایند مالی به طور مستقیم بین نیروگاهها و مصرف کننده متصل شود. به عبارتی دیگر، این دسته از شرکتها برق را به طور عمده از نیروگاهها تهیه کرده و به صورت خرد به مصرف کننده نهایی انرژی میفروشند.
هدف خرده فروشی برق این است که نیروگاهها تمامی ریسکهای فنی و مالی را به شرکتهای واسط بسپرند و نگرانی از این بابت نداشته باشند. شرکتهای خرده فروش برق تجربه بالایی در زمینه تولید و مصف برق دارند و میتوانند در جایگاه مشاور به نیروگاهها و مصرف کنندگان راهنماییهای لازم را ارائه کنند.
وزارت نیرو مسئولیت تنظیم و نظارت بر بازار برق ایران را بر عهده دارد و همچنین در زمینه صدور مجوزهای خرده فروش برق نیز فعالیت میکند. خرده فروشی برق در سال ۱۳۸۹ ایجاد شد تا یک فضای رقابتی و کارآمد برای این صنعت به وجود بیاید. به طور کلی هدف خرده فروشی برق، انجام معاملات آزادانه بین خریداران و فروشندگان برق است. با این حال این بازار انرژی در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد اما میتواند نقش ویژهای دربهبود عملکرد صنعت برق ایران ایفا کند.
وظایف خریده فروشان برق
تمامی شرکتهای خرده فروش برق باید برای فعالیت خود از نهادهای نظارتی مجوز و پروانههای لازم را اخذ نمایند. همچنین این گروه از شرکتها باید استانداردهای ایمنی مربوط به نگهداری و توزیع برق را رعایت کنند. خرده فروشان برق وظایف و مسئولیتهای مختلفی دارند که باید تلاش کنند به آنها پایبند باشند.
شرکتهای خرده فروش برق وظیفه دارند برق موردنیاز خود را با رعایت شرایط بازار و تولید کنندگان از بورس انرژی تهیه کنند. هدف خرده فروشی برق این است که شرکتهای فعال در این زمینه، برق تهیه شده را بر اساس دستورالعمل نهاد نظارتی با قیمتهای معین به مصرف کنندگان عرضه کنند. از دیگر وظایف شرکتهای خرده فروش میتوانیم به رسیدگی به شکایات و پاسخگویی مشترکین، فروش انشعاب و… اشاره کنیم.
مصرف کننده به چند طریق میتواند برق لازم را خریداری کند؟
مصرف کنندگان نهایی میتوانند به دو شیوه خرید برق انجام دهند. اولین راه، خرید برق از بورس انرژی است که زمان بر و دشوار بوده و میتواند مصرف کننده را با چالشهای مختلفی مواجه کند. روش دوم خرید از شرکتهای خرده فروش و واسط است که راه آسانتر و بهتری محسوب میشود. مصرف کنندگان میتوانند به صورت نقدی یا بسته به شرایط به صورت غیرنقدی خرید خود را انجام دهند. اغلب شرکتهای خرده فروش، برق را به صورت بستههای روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه به مصرف کنندگان ارائه میکنند و افراد بسته به نیاز خود میتوانند گزینه موردنظر خود را انتخاب نمایند.
چالشهای خرده فروش برق
هدف خرده فروشی برق رساندن برق موردنیاز به مصرف کننده بدون واسطه و با قیمت مناسب است؛ با این حال به دلیل نوپا بودن صنعت خرده فروشی برق، شرکتهای فعال در این حوزه همواره با چالشهایی مواجه اند. یک چالش قابل توجه این است که شرکتهای خرده فروش برق را از بازار عمده با یک قیمت متغیر تهیه میکنند اما باید با یک نرخ ثبات به دست مصرف کننده برسانند. همین موضوع موجب میشود با تغییر قیمت در دورههای مختلف، شرکت موردنظر متضرر شود. از آن طرف چنانچه قیمتها روبه کاهش باشد، شرکت موردنظر برق را با قیمت بسیار بیشتری نسبت به قیمت خرید به فروش میرساند و در این زمینه به سود قابل توجهای دست پیدا میکند.
سخن پایانی
هدف خرده فروشی برق، افزایش کارایی و بهره وری صنعت برق بوده که بهینهسازی استفاده از منابع را به بالاترین حد خود میرساند. بازار برق یک فضای رقابتی ایجاد میکند که منجر به تولید برق با قیمت مناسب و عرضه بهتر آن به مصرف کنندگان میشود.
یک پاسخ
با سلام و درود بسیار عالی لطفاً در مورد نحوه فعالیت راهنمایی بیشتری بفرمائید بسیار ممنونم از مطالب خوبتون