انرژی پاک

اولین خرده فروش برق در ایران

مراحل ثبت درخواست تا عقد قرارداد خرید برق تضمینی

آنچه در این مقاله می خوانید :

انرژی الکتریسیته یا برق از جمله هدایای الهی به بشر است که با کشف آن، زندگی انسان‌ها به‌طور کلی دگرگون شد. امروزه زندگی بدون این ودیعه الهی باارزش، امری صعب و تقریبا غیرممکن است؛ از همین جهت نحوه استفاده و مصرف بهینه از آن نیاز به قوانینی دارد که در چارچوب‌های تقنینی کشورها قرار می‌گیرد. یکی از این قوانین، درخواست قرارداد در جهت خرید برق تضمینی است که دارای مراحل و پروسه‌های مختلفی است و هر چند از یک منطقه به منطقه دیگر می‌تواند متفاوت باشد، اما در کلیت ساختار یکسانی دارد. در ادامه به بررسی فرآیند ثبت این درخواست و نکات، مسایل پیرامون آن پرداخته شده است.

قرارداد خرید برق تضمینی چیست؟

قبل از بررسی مراحل ثبت درخواست تا عقد قرارداد برای تهیه برق تضمینی لازم است با چیستی این نوع قرارداد آشنا شویم. قراداد خرید برق تضمینی عبارت است از نوعی توافق دو‌طرفه بین خریدار و فروشنده انرژی برق در جهت تهیه انرژی الکتریسیته مورد نیاز مصرف‌کننده که شکل آن بسته به نوع قرارداد، می‌تواند متغیر باشد و از برق صنعتی، خانگی تا پنل‌های خورشیدی را شامل می‌شود. اما این نوع قرارداد شامل نکات و مراحلی است که در ادامه، هر یک از مراحل آن مورد بررسی قرار گرفته است.

شرایط و فازهای مختلف ثبت قرارداد خرید برق تضمینی

برای تهیه برق نیاز به ثبت قراردادی است که تضمین اجرایی داشته باشد. برای ضمانت اجرا هم قرارداد باید اعتبار داشته باشد که این اعتبار، منوط به داشتن قابلیت خرید و فروش است. هر کالایی که قابلیت خرید و فروش داشته باشد، می‌تواند در چارچوب یک قرارداد مورد مالکیت و یا سلب مالکیت قرار بگیرد. برق تضمینی هم باتوجه به اینکه قابلیت خرید و فروش و ارزش اقتصادی دارد، می‌تواند یک قرارداد تضمینی معتبر و قانونی محسوب شود که این قانونی‌بودن، باعث ایجاد وظایف و تکالیفی برای دو طرف مصرف‌کننده و تولیدکننده برق تضمینی از انشعاب مشترک فروشنده می‌شود. اگر بخواهیم مهم‌ترین بخش تعهد این قرارداد را برای مصرف‌کننده و تولیدکننده بیان کنیم، می‌توانیم به حفظ قوانین مربوط به فروش، تولید و یا خرید برق برای تولیدکننده و پرداخت هزینه برق استفاده‌شده توسط مصرف‌کننده، آن‌هم به مقدار تعیین‌شده توسط وزارت نیرو، اشاره کنیم. اما همان‌طور که از ابتدا ذکر شد، ثبت قرارداد خرید برق تضمینی دارای مراحلی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

قرارداد خرید برق تضمینی  با شرکت های خرید و فروش برق
  • ثبت‌ درخواست: اولین مرحله در یک قرارداد، ثبت درخواست است؛ متقاضی باید برای این نوع قرارداد به نهادهای مربوطه مراجعه کند و درخواست خود را ارائه کند و یا اینکه با مراجعه به پایگاه اینترنتی مرتبط با خدمات انرژی و برق، درخواست خود را ثبت کند. معمولا در این نوع قرارداد فروشنده به سایت سایبا مراجعه می‌کند و پیشنهاد اولیه خود را در آنجا ثبت می‌کند تا متقاضیان مربوطه با اطلاع از آن، ارتباط بگیرند.
  • بررسی و ارزیابی: همان‌طور که از نام این مرحله پیداست، بعد از ثبت درخواست فروشنده اطلاعات و پیشنهاد وی، مورد بررسی صاحبان مراجع مربوطه قرار می‌گیرد. این بررسی شامل مراحل مختلفی است که به‌منظور کسب صلاحیت فروشنده در حیطه‌های مختلف مثل فنی، رعایت مقدار حد انشعاب و آگاهی‌یافتن از نبود انشعابات مشابه صورت می‌گیرد.
  • پیشنهاد و قیمت‌گذاری: بعد از بررسی و کسب صلاحیت لازم، پیشنهادات مختلف برای قیمت‌گذاری روی انشعاب برق مذکور صورت می‌گیرد. در همین مرحله است که نکات مختلفی اعم از قیمت خرید، نحوه پرداخت هزینه‌ها و به‌طور کلی هر شرطی که مرتبط با قرارداد است، مورد بحث و تعامل دوطرفه قرار می‌گیرد.
  • مرحله گفتگو و مشخص‌شدن قرارداد: وقتی که پیشنهادات اولیه مطرح شد و یکی از این پیشنهادات مورد تایید اولیه قرار گرفت، روی آن بحث می‌شود تا به اصطلاح چکش‌کاری‌های نهایی قیمت صورت بگیرد و شکل نهایی قرارداد مشخص شود. در همین مرحله دو طرف، به شکل مشخص و نهایی‌شده‌ای از توافق نهایی می‌رسند.
  • قطعی‌شدن و امضای نهایی قرارداد: بعد از گذشت مرحله به مرحله اقدامات فوق، در صورتی که قرارداد نهایی و قطعی شد، تولیدکننده و مصرف‌کننده برای ثبت و تصویب نهایی آن را امضا می‌کنند تا تضمین تعهدات دوطرف هم صورت بگیرد.
  • پرداخت هزینه و تأمین برق تعهد‌شده: سرانجام در مرحله نهایی، هنگامی که قرارداد امضا شد و دو طرف تعهدات خود را به صورت قانونی عهده‌دار شدند، زمان پرداخت هزینه توسط خریدار و تهیه برق مصوب‌شده در قرارداد، توسط فروشنده، فرا می‌رسد و هر دو طرف توافق، قانونا موظفند به تکالیف خود عمل نمایند.

مدارک مورد نیاز برای درخواست این قرارداد شامل کپی شناسنامه و کارت ملی، اصل و کپی سند ملک یا مکان نیروگاه برای تولید برق، رونوشت از دو قبض آخر مالک، شماره حساب مالک، مکان دقیق نیروگاه، رضایت‌نامه از دیگر مالکین احتمالی ملک ساختمانی و درخواست کتبی به شرکت برق است. هم‌چنین باید در نظر داشته باشید که این مراحل علی‌رغم اینکه در نگاه اول سهل و آسان به‌نظر می‌رسد، اما باتوجه به بار حقوقی کلمات و ایجاد تکالیف بر دوش طرفین، نیاز به رعایت یک سری نکات دارد که در ادامه به آن‌ها نیز اشاره می‌شود.

ثبت قرارداد دوجانبه در حیطه خرید برق تضمینی

نکات مربوط به ثبت قرارداد دوجانبه در حیطه خرید برق تضمینی

نکاتی که هر خریدار یا صاحب نیروگاهی، چه صنعتی چه مسکونی، باید در هنگام ثبت درخواست و قرارداد خود در نظر بگیرد عبارت است از:

  • توضیح دقیق و روشن از شرایط قرارداد.
  • قوانین و نکات مربوط به پرداخت هزینه باید دقیق و روشن باشد.
  • مشخص شود که دقیقا هر کدام از طرفین چگونه به تعهدات خود قرار است عمل کند.
  • چه عواقب و نتایجی در‌صورت عدم انجام تعهدات طرفین وجود دارد.
  • شرایط امکان لغو قرارداد به‌دلایل مختلف و نتایج آن ذکر شود.
  • مشخص شود که هیچ‌یک از طرفین نباید منافع خود را از دست بدهد.
  • قوانین جانبی مثل قوانین محل مورد نظر ذکر شود.
  • ذکر یک مجموعه نکات و شرایط برای انتقال قرارداد به شخص ثالث، در صورت لزوم.

این موارد، نکات مهمی در مراحل ثبت قرارداد خرید تضمینی است که معمولا دو طرف ماجرا باید آن را رعایت کنند. در این راستا و جهت مشاوره بیشتر در این زمینه می‌توانید به شرکت‌های خرده‌فروشی برق، از جمله شرکت بازرگانی پویش پرشین انرژی پاک مراجعه نمایید و از خدمات این شرکت در زمینه ارائه بسته‌ها و مشاوره‌های مختلف ثبت قرارداد و… بهره‌مند شوید.

اشتراک گذاری در :

Related Weblog
مقالات مرتبط

جدیدترین مقالات صنعت برق و انرژی

COMMENTS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *