انرژی پاک

اولین خرده فروش برق در ایران

بازار عمده فروشی برق

آنچه در این مقاله می خوانید :

به طورکلی انرژی برق به شیوه‌های مختلفی قابل خرید و فروش است. بازار این انرژی به صورت سیستمی برای عرضه و تقاضا طراحی شده بود؛ اما در سیستم جدید خرید و فروش برق تمامی قسمت‌ها به صورت مستقل پیش می‌روند و بازار برق  واسطه­ای میان تمامی سیستم‌ها محسوب می‌شود. این موضوع موجب شده است تا صنعت برق به ۴ قسمت متفاوت تقسیم شود که شامل بازار عمده فروشی برق، خرده فروشی، خرید عمده و ترانزیت می‌شوند. در ادامه این مطلب به بررسی دقیق بازار عمده فروشی می‌پردازیم.

بازارعمده فروشی برق

بازار عمده فروشی برق چیست؟

به طورکلی در بازارهای عمده فروشی برق صاحبین نیروگاه‌ها انرژی تولید شده را به بازارعرضه می‌کنند. این تولید کنندگان برق، انرژی خود را همراه با برخی اطلاعات ارائه می‌دهند. از جمله این اطلاعات می‌توان به قابلیت تولید ابراز شده، متوسط هزینه متغیر تولید واحد نیروگاهی و قابلیت تولید با امکان گسیل و تعیین اثرات محدودیت‌ها اشاره کرد. همچنین نیروگاه‌ها ظرفیت اختصاصی خود برای ترانزیت را در کنار دیگر اطلاعات مربوط به ترانزیت به بازار ارائه می‌دهند.

این اطلاعات می‌توانند شامل نیاز مصرف­کننده در همان ساعت، مشخصات مصرف­کننده و عرضه­کننده و قدرت قراردادهای ترانزیت شوند. از دیگر اطلاعاتی که این نیروگاه­ها ارائه می‌دهند می‌توان به اولویت ترانزیت‌ها در اعمال خاموشی و مدیریت مصرف برق اشاره کرد. همچنین نرخ پیشنهادی نیروگاه‌ها برای هر ساعت از روز در بازار عمده فروشی برق اعلام می‌شود.

تمامی این اطلاعات باید از سه روز قبل به مدیریت بازار برق اعلام شوند تا این بخش به کمک این اطلاعات میزان عرضه، پذیرش و عدم پذیرش واحدهای نیروگاهی را اعلام کند. اطلاعاتی که مدیریت بازار برق اعلام می‌کند شامل نرخ پذیرفته شده انرژی تولیدی هر واحد نیروگاهی، محدودیت‌های انتقال، محدودیت‌های ناشی از ترانزیت، حوادث قهریه و پیش بینی نیاز ساعتی شبکه به انرژی در هر واحد نیروگاهی می‌شوند.

توجه داشته باشید که بازار عمده فروشی برق در کشور ما رقابت یک طرفه‌ای محسوب می‌شود. در واقع صاحبین نیروگاه‌ها با ارائه اطلاعات موردنیاز و نرخ‌های پیشنهادی، مصرف‌کنندگان و خریداران برق را جذب می‌کنند. نحوه تسویه حساب در این بازار به صورت پرداخت معادل انجام می‌شود. همچنین مشارکت در بازار انرژی برق نیازمند داشتن استراتژی‌های بهینه در قیمت­دهی و مواجهه با نوسانات قیمت است.

تولید ابراز شده و قابل گسیل

قابلیت تولید ابراز شده در بازار عمده فروشی برق به ظرفیت تولیدی گفته می‌شود که فروشنده با در نظر گرفتن برخی شرایط آن را تعیین می‌کند. این شرایط شامل مشکلات واحد نیروگاهی، شرایط محیطی بدون در نظر گرفتن اثرات محدودیتی همچون انتقال، حوادث قهریه و دستور مرکز می‌شوند. تولید قابل گسیل نیز ظرفیت تولید دیگری است که صاحبین نیروگاه‌ها با بررسی تمامی عوامل موثر روی تولید برق تعیین می‌کنند.

این عوامل نیز شامل شرایط محیطی، محدودیت‌های خارج از مسئولیت و مشکلات فنی نیروگاه می‌شوند. فروشنده پس از بررسی این شرایط و تعیین ظرفیت تولیدی آن را به مدیر بازار اعلام می­کند. در نهایت مرکز و بازار عمده فروشی براساس این اطلاعات و محدودیت‌ها، قابلیت تولید قابل گسیل را تعیین می‌کنند.

عمده فروشی برق چیست؟

جمع‌بندی

بازار عمده فروشی برق یکی از مهم‌ترین شیوه‌های خرید و فروش برق است که تحت نظارت مدیریت بازار انرژی انجام می­شود. در این شیوه صاحبین نیروگاه‌ها با ارائه برخی اطلاعات راجع به هزینه‌ها و قابلیت تولید خود، به مصرف­کننده امکان انتخاب می‌دهند. همچنین نیروگاه‌ها می‌توانند نرخ پیشنهادی خود را برای هر ساعت از روز در ازای ارائه انرژی برق بیان کنند. اگر قصد خرید و فروش‌ در این بازار را دارید می‌توانید از طریق شرکت انرژی پاک اقدام کنید.

اشتراک گذاری در :

Related Weblog
مقالات مرتبط

جدیدترین مقالات صنعت برق و انرژی

COMMENTS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *