انرژی پاک

اولین خرده فروش برق در ایران

فعالیت‌ های اصلی در خرده‌ فروشی برق

آنچه در این مقاله می خوانید :

برق، یکی از انرژی‌هایی است که امروزه زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است و تقریبا همه ابعاد شخصی و اجتماعی او را در بر می‌گیرد. تهیه این انرژی توسط دولت‌ها و وزارت‌خانه‌ای مشخص صورت می‌گیرد که در هر کشور نام و سیاست مشخصی دارد. این وزارت، با نیرو‌گاه‌ها توافق می‌کند و نیروگاه‌ها هم انرژی الکتریسیته را در سراسر مدار پخش شهری و روستایی توزیع می‌کنند. گاهی اوقات هم این وظیفه توسط نیروگاه‌ها و به‌طور کلی دولت، به شرکت‌های خصوصی فعال در عرصه انرژی واگذار می‌شود که یکی از بسته‌های فعالیتی این شرکت‌ها، توزیع برق به‌صورت خرده‌فروشی است. اما خرده‌فروشی به چه معناست و چه فعالیت‌هایی را غیر از موارد مذکور، شامل می‌شود؟ در این جستار به پاسخ سؤالات مطروحه و فعالیت های خرده‌ فروشی برق پرداخته شده؛ با ما همراه باشید.

خرده‌ فروشی برق به چه معناست؟

قبل از اینکه وارد فعالیت‌های اصلی در خرده‌فروشی برق بشویم باید با چیستی این مفهوم آشنا شویم. همان‌طور که مشخص است، خرده‌فروشی برق به معنای این است که شرکت‌های خصوصی فعال در این حوزه، برق تولیدی خود را به‌طور مستقیم و بدون واسطه به دست مصرف‌کننده می‌رسانند و آن را در بسته‌هایی با حجم مگاواتی مشخص و بازه زمانی معلوم ارائه می‌دهند. روش این شرکت‌ها این است که برق را به‌صورت عمده از تولیدکنندگان نیز دریافت می‌کنند و آن را در بین مشترکینی که با این شرکت‌ها قرارداد دارند، با قیمت مصوب و مشخص، توزیع می‌کنند. از مزیت‌های این نوع فروش، تعدد شرکت‌های ارائه‌کننده این خدمات است که باعث می‌شود رقابت بین آن‌ها شکل بگیرد و قیمت‌ها واقعی‌تر و در عین حال مناسب‌تر به دست مصرف‌کننده برسد؛ چرا که در این حالت، برای جلب رضایت متقاضیان و هم‌چنین افزایش کیفیت، شرکت‌های مربوطه تلاش می‌کنند و خدمات خود را همراه با تسهیلات یا تخفیفاتی ارائه می‌دهند. بنابراین، می‌توان گفت که شرکت‌های خرده‌فروشی برق، نقش واسط و متصل‌کردن بین تولید‌کننده کلان برق و مصرف‌کننده‌ها را بر عهده دارند که می‌توانند خرید و فروش برق را به‌صورت جزئی و خرده‌پاشی انجام دهند. اما آیا تمام وظایف این شرکت‌ها همین است؟ آیا فعالیت‌ها و وظایف دیگری در چارچوب وظایف این شرکت‌ها تعریف نمی‌شود؟ در ادامه به بررسی این سؤال می‌پردازیم.  

خرده فروشی برق به چه معناست

فعالیت‌های اصلی در خرده‌فروشی برق

همان‌طور که ذکر شد، شرکت‌های خرده‌فروشی برق، این انرژی ارزشمند را به‌صورت‌های مختلف از مسیر تولیدکننده اصلی به مصرف‌کننده می‌رسانند و در مسیر خرید و فروش قرار می‌گیرند. اما این انتقال علاوه بر فروش برق باعث ایجاد خدمات و فعالیت‌های دیگری نیز برای شرکت‌های مربوطه می‌شود. به عنوان مثال اگر بنا باشد که این شرکت‌ها، انرژی مذکور را به فروش برسانند باید از چه راهی به دست مصرف‌کننده برسانند؟ یا اینکه اصلا چطور زمینه ارتباط با مصرف‌کننده را فراهم کنند؟ در صورت ایجاد مشکل و مسائل مختلف در حین انتقال انرژی این شرکت‌ها چه وظایف و مسئولیت‌هایی بر عهده دارند؟ آیا اصلا این مسئولیت‌ها بر عهده آن‌هاست؟ این مسایل، نکاتی است که شرکت‌های خرده‌فروشی برق با آن روبرو هستند و برای هرکدام یک واحد مشخص تعریف شده که این واحدها، همان فعالیت‌های اصلی در خرده‌فروشی برق را شکل می‌دهند. بازاریابی و ارائه محصول برای فروش، انتقال و توزیع برق به مصرف‌کنندگان، پیگیری و پاسخ‌گویی به مشکلات مشترکان، آنالیز شرکت‌های همکار و قیمت‌ها و… از دیگر مسئولیت‌ها و فعالیت‌هایی است که نقش اصلی در بحث خرده‌فروشی برق را ایفا می‌کند. ادامه این بحث به این مسئله پرداخته.

  • توزیع برق: مهم‌ترین و در واقع محور اصلی فعالیت شرکت‌های خرده‌فروشی برق، همین مسئله است که برق دریافتی از نیروگاه‌ها را بعد از توافق با مصرف‌کننده‌ و ثبت قرارداد با او، طبق بندهای توافق‌شده در اختیارش قرار بدهد و آن را فعال بکند. می‌توان گفت که فعالیت اصلی شرکت‌های فعال در عرصه خرده‌فروشی برق بر همین مبنا استوار است و در صورتی که این مورد وجود نداشته باشد، ماهیت اصلی این شرکت، زیر سوال می‌رود.
  • بازاریابی و فروش انرژی برق: برای اینکه توزیع برق صورت بگیرد، دو مرحله وجود دارد؛ مرحله اول به تولیدکننده اصلی برمی‌گردد که شرکت خرده‌فروش با گفتگو و مذاکره و ثبت قرارداد، مقدار برق مشخصی را از او دریافت می‌کند. مرحله دیگر این مسئله به چگونگی فروش برق تهیه‌شده برمی‌گردد. معمولا شرکت‌های فعال در این حوزه یک بخش مشخص و یک مدیر فروش، بازاریابی دارند که مسئولیت این بخش از فعالیت‌های شرکت بر عهده اوست و با مذاکره، توافق و ثبت قرارداد، فروش انرژی را بر عهده می‌گیرد و فاز دوم این مرحله را انجام می‌دهد.
فعالیت های خرده‌ فروشی برق و شرکت های خرده فروش برق
  • پشتیبانی مشترکین: ممکن است بعضی از توزیع‌کنندگان خرده‌فروش برق فکر کنند که با فروش محصول و حتی دریافت هزینه از مشترکین دیگر نیازی به پیگیری این افراد نیست؛ در حالی که اصل ماجرا از اینجا آغاز می‌شود. به‌طور طبیعی، شرکت‌های صنایع، کارخانه‌ها و ساختمان‌های مسکونی، تجاری به‌دنبال شرکت‌های خرده‌فروشی انرژی هستند که سابقه خوبی در ارائه خدمات به این مصرف‌کننده‌های خودشان داشته باشند؛ بنابراین یکی از وظایف و فعالیت‌های اصلی در خرده‌فروشی برق توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات این است که بعد از فروش بسته‌های برق، پیگیر مسایل، سؤالات و مشکلات مشترکین باشند و با بهترین شکل ممکن، آن‌ها را راهنمایی کنند و به مشکلاتشان رسیدگی نمایند.
  • مدیریت انرژی و توسعه فناوری: برای بهبود کیفیت توزیع انرژی در شرکت‌های خرده‌فروشی، بهره‌وری و مدیریت مصرف و انتقال برق، از دیگر فعالیت‌های اصلی در حوزه مرتبط با فعالیت این شرکت‌ها است. یکی از اقداماتی که شرکت‌ها می‌توانند هم برای کسب سود بیشتر و هم بهره‌وری فعالیت‌ها انجام دهند، توسعه فناوری‌های خود در عرصه انتقال و پشتیبانی برق‌رسانی به مشترکین خود است. 
  • دنبال کردن قوانین: باتوجه به تولید انرژی و مرتبط‌بودن این موضوع با محیط زیست و هم‌چنین بررسی انطباق قوانین شرکت‌های خرده‌فروش با شبکه ملی تولید برق در نهادهای بالادستی، توجه به قوانین ملی و استانی در هر کدام از شرکت‌های فعال در حوزه برق‌رسانی از ملزومات اصلی فعالیت‌های این شرکت‌ها است.
  •   مدیریت و نظارت بر فعالیت‌های بازدهی و سوددهی: شرکت‌ها برای جلوگیری از زیان‌دهی و کسب سود بیشتر باید با بررسی بازار، شرکت‌های همکار در حوزه فروش و پشتیبانی و پشتیبانی، حمایت فوری از مصرف‌کننده‌های خدماتشان ادامه فعالیت خودشان را تضمین کنند.
  • بررسی دائمی و همیشگی: مسئله آخر یا فعالیت اصلی آخر در این حوزه، نظارت و ارزیابی دائمی فعالیت‌های شرکت و هم‌چنین رضایت یا عدم رضایت مشتریان است که می‌تواند زمینه بهبود فعالیت‌ها را فراهم کند.

موارد مذکور، مجموعه فعالیت‌های اصلی در شرکت‌های خرده‌فروشی است که وظیفه انتقال و توزیع برق را بر عهده می‌گیرند که در همین راستا و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به شرکت انرژی پاک پرشین مراجعه کنید که در این حوزه، اولین شرکت تأسیس‌شده و فعال است و از این جهت، خدمات و کیفیت، قدمت قابل توجهی دارد.

اشتراک گذاری در :

Related Weblog
مقالات مرتبط

جدیدترین مقالات صنعت برق و انرژی

COMMENTS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *