انرژی پاک

اولین خرده فروش برق در ایران

قیمت خرده‌فروشی برق چگونه تعیین می‌شود؟

قیمت خرده‌فروشی برق

آنچه در این مقاله می خوانید :

مصرف انرژی و هزینه آن یکی از مواردی است که افراد در طول زندگی همواره با آن درگیر هستند و برای تدابیر مختلفی اندیشیده شده است. یکی از این موارد، پرداخت هزینه برق به‌صورت خرده‌فروشی است که می‌تواند سود و فایده‌های مختلفی برای شرکت‌ها و مشتری‌ها داشته باشد. در ادامه به بررسی این مسئله و چگونگی قیمت خرده‌فروشی برق پرداخته شده است.

خرده‌فروشی برق و تاریخچه آن

قبل از اینکه وارد بحث اصلی بشویم، باید با مفهوم خرده‌فروشی برق، تاریخچه ابتدایی آن و موارد مرتبط با این دو مفهوم آشنا شویم. خرده‌فروشی برق، همان‌طور که از نام آن مشخص است، اشاره به نهادها یا گروه‌هایی دارد که برق را از نیروگاه‌ها تهیه می‌کنند و به‌صورت جزئی و خرد در اختیار مصرف‌کنندگان مختلف قرار می‌دهند. این خرده‌فروشان در بین رابطه نهاد تولیدکننده برق و مصرف‌کننده آن قرار می‌گیرد و به نوعی نقش واسط را دارد. خرده‌فروشی در کشورهایی مثل شیلی، به‌ دلیل مشکلات مختلف در اداره نیروگاه‌ها صورت گرفت که بعدها آرژانتین، انگلیس، اسکاتلند، ولز و… از این روش استفاده کردند و بعد از آن کشورهایی مثل کانادا و آمریکا، سایر کشورهای اروپایی مثل سوئد، فنلاند و… هم این روش را الگوی خود قرار دادند و امروزه با استفاده از خرده‌فروشی برق، از مزایا و فواید آن استفاده می‌کنند. کشور ما نیز از سال ۱۳۹۳، خرده‌فروشی برق را آغاز کرد و با شرکت‌های خصوصی مختلف برای مدیریت و توزیع برق وارد گفتگو و تفاهم شد که امروزه نقش خود را در این زمینه ایفا می‌کنند.   

اهمیت خرده‌فروشی برق

خرده‌فروشی در حوزه برق از این جهت اهمیت دارد که باعث می‌شود نتایج مثبتی از قبیل: رقابتی‌شدن بازار این حوزه، وجود گزینه‌های مختلف برای استفاده، درگیرنشدن با نیروگاه‌های برق و… به وجود بیاید. طبیعتا این مسایل باعث افزایش بهره‌وری و سرعت متقاضیان در استفاده از این انرژی خدادادی می‌شود. یکی دیگر از ابعاد اهمیت خرده‌فروشی برق، در حوزه کنترل و مدیریت نیروگاه‌های برق است. باتوجه به هزینه‌های بالا و مسائل، مشکلات مختلفی که در تولید برق وجود دارد، این نهادهای متولی نمی‌توانند جریان نقدینگی را به مصرف‌کننده و متقاضی نهایی هدایت و مدیریت کنند. شرکت‌های خرده‌فروش از این جهت می‌توانند نقش واسط را به خوبی ایفا کنند و در مدیریت مالی، اداری و خرده‌فروشی باعث تسهیل فعالیت‌های نیروگاهی هم بشوند. در کنار این موارد، کاهش هزینه‌ها، مدیریت مصرف مناسب، مشاوره و استفاده از خدمات پیشنهادی این شرکت‌ها و… نمونه‌های دیگری از مزایایی است که استفاده از شرکت‌های خرده‌فروش برق برای مصرف‌کنندگان نهایی دارد.

اهمیت قیمت خرده‌فروشی برق

فعالیت‌های اصلی در خرده‌فروشی‌های برق

شرکت‌های خرده‌فروشی برق یا واسطه‌های بین تولیدکننده و مصرف‌کننده علاوه بر این‌که نقش اصلی‌شان فروش برق است، اقدامات و فعالیت‌های دیگری را نیز بر عهده می‌گیرند که با نقش اصلی آن‌ها، خرید و فروش برق، در ارتباط است. مهم‌ترین این فعالیت‌ها عبارتند از:

  • بررسی و ارائه قیمت برق: باتوجه به این که عواملی مختلفی مثل فصل‌ها، میزان استفاده، بی‌ثباتی متغیر انرژی و… می‌توانند در مقدار هزینه برق مؤثر باشند و قیمت‌های متفاوتی را ایجاد کنند، شرکت‌های خرده‌فروش با احتساب این موارد و مؤلفه‌های مرتبط، قیمت متناسب با ویژگی‌های انرژی برق هر متقاضی را ارائه می‌کنند و او را در انتخاب بهترین طرح برای استفاده از انرژی برق، مشورت می‌دهند.
  • مشخص‌کردن هزینه پیشنهادی فروش: برای ارائه قیمت مناسبی که هم خرده‌فروش سود کند و هم مصرف‌کننده دچار ضرر و زیان نشود، شرکت‌های خرده‌فروش می‌توانند نقش خود را ایفا کنند. در این صورت با یک مشاوره مناسب، هر دو طرف از خدمات و هزینه‌ها راضی خواهند بود.
  • در نظرگرفتن تقاضای مشتری: شرکت‌های واسط یا خرده‌فروش می‌توانند بر اساس مؤلفه‌های مختلف مثل تغییر تقاضای مشتریان، نیاز آن‌ها را تأمین کنند و بر حسب تغییر نیازشان، خدمات خود را متفاوت کنند. این یکی از مهم‌ترین اصول در ارائه خدمات برای مشتریان است که شرکت خرده‌فروش توانایی تخمین نیاز مصرف‌کنندگان خود را داشته باشد.
  • توانایی شناخت مصرف‌کننده: شاید مهم‌ترین نمود این مسئله در هنگامی باشد که قیمت‌های ارائه خدمات خرده‌فروشی تغییر می‌کند و رو به افزایش است. صاحب شرکت توزیع خرده‌فروشی انرژی باید آن‌قدر روی نیاز مشتری و واکنش‌های او مسلط باشد که در صورت تغییر قیمت، رفتار مشتری تغییر نکند و یا این‌که الگوی مصرف خود را تغییر ندهد.
  • توانایی مدیریت خطرها: خرده‌فروش باید بتواند برای کسب سود بیشتر و البته ارائه خدمات بهتر مجموعه‌ای از خطرها و اقداماتی که ریسک‌پذیری بالایی دارند انجام دهد. بنابراین در هنگام پیش‌خرید برق، فروش آن، عدم قطعیت در حوزه قیمت‌ها می‌تواند با انجام یک مجموعه اقدامات، عوارضی که می‌تواند منجر به ضرردهی شود را کنترل کند.
قیمت خرده فروشی برق

قیمت خرده‌فروشی برق چگونه و توسط چه شرکتی تعیین می‌شود؟  

عوامل مختلفی در انتخاب قیمت خرده‌فروشی می‌تواند دخیل باشد که برخی از آن‌ها بیشتر و برخی کمتر نقش دارند. قیمت مواد اولیه مثل گاز، قیمت انرژی تولیدشده از ژنراتورها، هزینه‌های حمل و نقل برق، نگهداری آن، بهره‌برداری و پاداش‌هایی که برای کنترل فرکانس و ولتاژ برق به وسیله نیروگاه‌ها انجام می‌شود، افزایش تقاضا بر عرضه و… نمونه‌ای از عوامل مؤثر بر قیمت‌گذاری است. به همین منظور، شرکت‌های خرده‌فروش که در این حوزه‌ها کار می‌کنند، با ارائه یک قرارداد و توافق اولیه بین مصرف‌کننده و شرکت خرده‌فروش از تغییرات با همان قدرت مدیریت ریسک‌ و نیاز مشتری، زمینه ارائه یک خدمات معقول را برای مشتری فراهم می‌کنند. از میان شرکت‌های ارائه‌دهنده قیمت خرده‌فروشی برق می‌توان به شرکت انرژی پاک که اولین شرکت خرده‌فروشی برق در ایران است اشاره کرد. این شرکت با ارائه خدمات مختلف در زمینه خرده‌فروشی انرژی برق، مشاوره و ارائه خدمات جانبی در جهت حمایت از مصرف‌کنندگان، عرضه باکیفیت انرژی برق به‌صورت خرده‌فروشی در بسته‌های مختلف هفتگی، ماهیانه، سالانه در بسته‌های مختلف و با قیمت‌های مناسب، زمینه‌ انتخاب‌های مناسب مشتریان را با توجه به نیاز آن‌ها فراهم می‌آورد. متقاضی بعد از انتخاب طرح مورد نظر، با ارائه پیشنهاد خود و ثبت قرارداد می‌تواند از خدمات این شرکت استفاده کند.

اشتراک گذاری در :

Related Weblog
مقالات مرتبط

جدیدترین مقالات صنعت برق و انرژی

COMMENTS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *