یکی از مهمترین قسمتهای بازار بورس انرژی، بازار خرده فروشی برق است که به شما این امکان را میدهد بهعنوان یک واسطه، برق مورد نیاز مصرف کنندگان را خریداری نمایید و آن را بهصورت خرده در اختیار آنها قرار دهید. یکی از مهمترین دلایل افزایش محبوبیت اینگونه شرکتها، امکان تامین برق توسط خود مصرف کنندگان است. در این روش فروشندگان اختیار بیشتری برای تامین برق انتخابی خود دارند.
شاید برای شما نیز جالب باشد که خرده فروشان چگونه میتوانند برق را بهصورت خرد در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند. بهتر است بدانید که این شرکتها، برق مورد نیاز خود را بهصورت عمده از تالار عمده فروشی انرژی خریداری میکنند تا با توجه به پیشنهاد مصرف کنندگان خود، آن را به فروش برسانند. در ادامه قصد داریم شما را با تعریف خرده فروشی برق و تمام وظایف یک شرکت خرده فروش آشنا سازیم.
تعریف خرده فروشی برق
شرکت خرده فروشی برق یک حوزه تازه و نوپا در صنعت انرژی است که برق را بهطور مستقیم از بورس انرژی و یا بازار عمده فروشی برق خریداری میکند تا بتواند آن را در اختیار مشتریان و مصرف کنندگان خود قرار دهد. امروزه شرکتهای بسیاری در این زمینه فعالیت دارند، از این رو رقابت سالم و شفافی را میتوان در بازار خرده فروشان برق مشاهده کرد. این فعالیت ریسک خود را دارد، از این رو باید با مدیریت ریسک در خریدوفروش و نحوه ارائه خدمات جانبی در محیط بازار آشنا باشید تا بتوانید به یک افزایش سود پایدار برسید و توجه مشتریان را جلب کنید.
این نوع شرکتها قراردادهای مدت دار یک ماهه، دو ماهه، سه ماهه، ۶ ماهه و ۱۲ ماهه را با فروشندگان خود میبندند تا در این مدت بتوانند برق مصرفی آنها را تامین کنند. جالب است بدانید که شرکت خرده فروش برق میتواند در بورس انرژی نسبت به بازخرید و یا باز فروش برق خود اقدام کرده و یا بخشی از برق خود را از نیروگاههای تولید پراکنده تامین کند.
وظایف شرکت خرده فروش برق
شرکت خرده فروش برق، دارای وظایف و مسئولیتهای بسیاری است. اینگونه شرکتها باید بتوانند تمامی خدمات مشترکان مانند فروش انشعاب، پیگیری امور فنی و حتی اعمال تغییرات را انجام دهند. یک شرکت خرده فروش موفق باید تقاضای مشتریان خود را پیشبینی کند. داشتن مهارت در خواندن و تهیه صورت حساب همراه با وصول مطالب نیز اهمیت زیادی دارد. از مهمترین وظایف و مسئولیتهای این نوع شرکتها، میتوان به تست دورهای کنتورها و هماهنگی برای وصل با قطع انشعاب اشاره کرد. این نوع شرکتها میتوانند انشعابات غیرمجاز را شناسایی کرده و از فعالیت آن جلوگیری کنند.
قیمت خرده فروشی برق
یکی از مهمترین موارد در بازار خرده فروشی برق، قیمت و نوسانات آن است. از آنجایی که نمیتوان در این صنعت میزان دقیق مصرف و تولید برق را پیشبینی کرد و یا اینکه نمیتوان بهطور کامل اطلاعاتی در مورد کمبود سوخت و اشکالات فنی نیروگاه به دست آورد، ممکن است میزان تقاضا نسبت به عرضه بیشتر باشد. در این صورت ناپایداری شدیدی در قیمتها ایجاد میشود. از این رو برای کاهش رخداد چنین مشکلات احتمالی، یک قرارداد بین خرده فروشان و عمده فروشان منعقد میشود که با توجه به ساختار بازار برق هر منطقه متفاوت است.
مزایای خرید برق از شرکتهای خرده فروش.
خرید برق از شرکتهای واسطه مانند شرکتهای خرده فروش مزایای بسیاری به همراه دارد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- مشترکین میتوانند از طریق خرید برق از شرکتهای واسطه در انتخاب تعهدات مالی خود انعطافپذیر باشند.
- شرکتها بستههای مختلفی را ارائه میکنند تا مشترکین بر اساس بودجه و نیازهای خود بهترین گزینه را انتخاب کنند.
- این نوع شرکتها از تجربه خوبی در زمینه مصرف انرژی برخوردار میباشند، از این رو میتوانند بهترین مشاورهها را در اختیار شما قرار دهند تا بتوانید الگوی مصرف خود را بهینه سازید.
- خرید برق از شرکتهای خرده فروش به شما این امکان را میدهد بدون درگیری با مسائل فنی در تامین برق، مصرف انرژی خود را مدیریت نمایید.
- با افزایش تعداد شرکتهای واسطه خرده فروش برق در بازار، میزان رقابت افزایش یافته و میزان قیمت نیز بهبود مییابد.
- اینگونه شرکتهای واسطه برای مدیریت و ارائه خدمات خود به مشترکین، از فناوریهای پیشرفته استفاده میکنند که به بهبود مصرف انرژی کمک مینمایند.
- مشترکین میتوانند برق مورد نظر خود را از میان شرکتهای مختلف انتخاب کنند، در نتیجه میتوانند از کیفیت و شرایط مناسب آن استفاده نمایند.
سخن پایانی
بازار خرده فروشی برق به یکی از بازارهای پررونق در صنعت انرژی تبدیل شده است. بازاری که برق را بهصورت عمده خریداری کرده و آن را بهصورت خرد با قیمت مناسب و بستههای مختلف در اختیار مصرف کننده قرار میدهد. استفاده از تمامی امکانات و قابلیتهای اینگونه شرکتها مزایای بسیاری به همراه دارد که در این مقاله سعی کردیم شما را با تمامی مزایای استفاده از این نوع شرکتها و تعریف دقیق نحوه عملکرد آنها آشنا سازیم تا بتوانید اطلاعات مفیدی در این زمینه بهدست آورید.
سوالات متداول
- ریسک حجم در بازار خرده فروشی برق چیست؟
ریسک حجم به بیشتر بودن تقاضا نسبت به عرضه گفته میشود که در این صورت یک قرارداد بین خردهفروش و عمده فروش منعقد میگردد. با توجه به این قرارداد میزان ریسک حجم کاهش یافته و ناپایداری شدید قیمتی نیز رخ نمیدهد.
- قراردادهای شرکتهای خرده فروشی برق تا چه مدت اعتبار دارند؟
این بستهها بهصورت یک ماهه، دو ماهه، سه ماهه، ۶ ماهه و ۱۲ ماهه با محدودیت سقف قیمتی که توسط رگولاتور بازار اعلام میگردد به مشتری عرضه میشوند.
- شرکتهای واسطه چه مزایایی به همراه دارند؟
انتخاب شرکت تامین کننده، دریافت مشاوره و خدمات تخصصی، مدیریت مصرف آسان، استفاده از قیمتهای مناسب و فناوریهای جدید، از جمله این مزایا هستند.