انرژی پاک

اولین خرده فروش برق در ایران

کمبود برق و ضرورت سرمایه‌گذاری در صنعت برق

آنچه در این مقاله می خوانید :

تابستان امسال کاهش تولید و بار روانی ناشی از احتمال تعطیلی واحد‌های تولیدی موجب افزایش قیمت سیمان، فولاد و میلگرد شد و حالا در فصل زمستان الزام‌ها برای کاهش مصرف انرژی توسط صنایع بزرگ باری دیگر بر این دغدغه‌ها برای تولیدکنندگان دامن زده است.

در همین راستا رئیس کمیسیون سرمایه اتاق بازرگانی مشهد در این رابطه اظهار می‌کند: در کشور هرسال شاهد افزایش میزان مصرف برق هستیم، اما این در حالی است که به‌جای افزایش تولید توان برق، اما با کاهش تولید مواجه هستیم.

علی چمنیان در این رابطه به ما می‌گوید: متأسفانه از سال گذشته تاکنون تولید برق از ۵۸ هزار مگاوات به ۵۴ هزار مگاوات کاهش داشته است و ما به‌جای اینکه سالانه ۱۰ درصد افزایش تولید داشته باشیم، اما ۵ درصد کاهش داشتیم!

وی بابیان اینکه تولید و توسعه نیروگاه‌ها در این حوزه به‌درستی مدیریت نشده از آن غفلت کردیم بیان می‌کند: در حال حاضر واقعیت این است که کمبود برق‌داریم و حتی اگر رمز ارز و گرمای هوا را هم از آن فاکتور بگیریم واقعیت این است که با کمبود برق آن به میزان ۴ هزار مگاوات روبرو هستیم.

چمنیان اذعان می‌کند: واقعیت این است که دلیل اصلی وضعیت کنونی برق، فعالیت دستگاه‌های استخراج رمز ارز یا افزایش دمای هوا نیست، بلکه کاهش تولید و عدم برنامه‌ریزی برای افزایش آن است.

وی خصوصی شدن بخش تولید برق را یکی از مشکلات پیش‌آمده دانسته و گفت: در یک سال گذشته ارزش سهام شرکت‌های خصوصی ۱۰۰ درصد افزایش داشت که در حال حاضر به ۲۵ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: سریع‌ترین راه افزایش سود در نیروگاه‌ها کاهش هزینه‌های نگهداری است وقتی چنین شرایطی باشد و کسی هم نظارتی بر این داستان نداشته باشد این‌چنین ظرفیت تولید با کاهش روبه‌رو می‌شود.

در سال‌های اخیر آثار منفی مالی و فنی تحریم‌های ظالمانه در صنعت برق، کاهش سرمایه‌گذاری جهت احداث نیروگاه جدید، کاهش میزان انتفاع از منابع صندوق توسعه ملی، کاهش استفاده سرمایه‌گذاران خصوصی از تسهیلات بانکی، عدم بهره‌مندی از فروش اوراق مشارکت جهت اجرای طرح‌های عمرانی، توقف استفاده از منابع عمومی جهت سرمایه‌گذاری در طرح‌های دولتی، تغییرات نرخ ارز و عدم ثبات اقتصادی برای سرمایه‌گذاری، انباشته شدن بدهی‌های قابل‌توجه بخش برق به دلیل عدم پرداخت مابه‌التفاوت قیمت تمام‌شده و قیمت تکلیفی، عدم واقعی سازی قیمت برق که منجر به عدم پرداخت به‌موقع مطالبات و درنتیجه کاهش توان مالی پیمانکاران و سرمایه‌گذاران شده است.

عدم پرداخت مطالبات صنعت برق از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها طی چند ماه اخیر، و افزایش عمر نیروگاه‌های حرارتی موجود کشور و ضرورت بازنشستگی تعداد زیادی از آن‌ها لزوم سرمایه‌گذاری‌های وسیع در حوزه احداث، بازسازی و نوسازی نیروگاهی جهت تأمین برق مطمئن و پایدار برای سال‌های ۱۴۰۲ به بعد را می‌طلبد و الا بنا بر اظهار نظر کارشناسان این خاموشی‌ها و به تبع آن باز ایستادن چرخ تولید کارخانه‌ها در سال آینده نیز دور از ذهن نخواهد بود.

منبع: برق نیوز

اشتراک گذاری در :

COMMENTS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *