انرژی پاک

اولین خرده فروش برق در ایران

ناترازی ۲۰ درصدی برق در پیک تابستان سال جاری

آنچه در این مقاله می خوانید :

مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: در تابستان امسال با ناترازی ۱۳ هزار مگاواتی برق رو به رو هستیم که ۲۰ درصد میزان مصرف است.

 

به گزارش برق نیوز، «مصطفی رجبی مشهدی» چهارشنبه مورخ ۱۸ اسفند ماه در مراسم افتتاحیه اندیشکده «نفت و انرژی، چالش‌های صنعت نفت و بخش انرژی؛ راهبرد‌ها و رهیافت‌ها» افزود: بحث انرژی در کشور یکی از چالش‌های اساسی است؛ همچنین یکی از چالش‌های اصلی جهان محسوب می‌شود و میزان تقاصا برای انرژی رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه هر چقدر رشد انرژی نهایی، افزایش پیدا می‌کند باید دو برابر شود، ادامه داد: با هماهنگی که صنعت برق با وزارت نفت داشت، شرایط زمستان به خوبی مدیریت شد. این در حالی است که چین با محدودیت رو به رو شده بود.

رجبی مشهدی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد از انرژی چین از زغال سنگ تامین می‌شود، گفت: با توجه به اختلاف چین و استرالیا، چین مصرف زغال سنگ را کاهش داد و برق استان‌ها را سهمیه بندی کرد و نارضایتی‌های جدی به وجود آمد

وی با تاکید بر اینکه موافق انرژی‌های تجدید پذیر هستیم، بیان کرد: در تگزاس آمریکا با شروع فصل سرما نیروگاه‌های بادی متوقف شد و بنابراین اتکا به انرژی‌های نو در شرایط فعلی امکان پذیر نیست.

مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران ادامه داد: رشد مصرف برق در کشور در ۱۰ سال گذشته به طور میانگین سالانه ۵ درصد بوده و امسال به ۸ درصد رسیده است.

شاخص شدت مصرف انرژی در ایران بر خلاف دنیا صعودی است

رجبی مشهدی افزود: بخشی از افزایش مصرف برق به گشایش‌های بعد از کرونا باز می‌گردد و بخشی نیز به رونق صادرات مربوط است و صنایع انرژی بر، انرژی را به صورت یارانه‌ای دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه با رشد تقاضای انرژی رو به رو هستیم، گفت: برای انتقال آن نیازمند برق هستیم. بخشی نیز به توسعه گلخانه‌ها و شیلات باز می‌گردد. همچنین توسعه استخراج رمزارز‌ها تقاضا برای برق را افزایش داده است و تولید غیرمجاز استخراج رمزارز‌ها از تولید مجاز بیشتر است.

رجبی مشهدی ادامه داد: متوسط جهانی شاخص شدت مصرف انرژی کاهشی است، اما در ایران صعودی است. برای تولید کالا و خدمات ۶۰ درصد انرژی بیشتری نسبت به متوسط جهانی مصرف می‌کنیم.

مصرف ۵۰ درصد برق بخش خانگی توسط ۲۵ درصد مشترکان

مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران تاکید کرد: ناترازی ۱۳ هزار مگاواتی در پیک تابستان رو به رو بودیم که ۲۰ درصد میزان مصرف است. در تلاشیم تا این ناترازی در پایان دولت سیزدهم به صفر برسد. سالانه ۴ هزار مگاوات نیروگاه در دولت سیزدهم احداث خواهد شد؛ همچنین ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدید پذیر به ظرفیت تولید برق کشور افزود می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین صنایع انرژی بر، برق مورد نیاز خود را تولید کنند. نیروگاه‌های جدید سیکل ترکیبی است و نیروگاه‌های قدیمی از مدار خارج می‌شوند تا تامین پایدار گاز اتفاق بیافتد.

به گفته رجبی مشهدی تا زمانی که انرژی یارانه‌ای پرداخت می‌شود، امکان بهینه سازی مصرف وجود ندارد.

وی تاکید کرد: مصرف حدود ۷۵ درصد از مشترکان خانگی در راستای الگوی مصرف است و ۲۵ درصد خارج از الگوی مصرف دارند که ۵۰ درصد از برق بخش خانگی را به خود اختصاص داده‌اند.

 

منبع: ایرنا

 

 

اشتراک گذاری در :

COMMENTS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *