انرژی پاک

اولین خرده فروش برق در ایران

عبور از پیک مصرف زمستان بدون خاموشی و سیر نزولی مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌های کشور

آنچه در این مقاله می خوانید :

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی گفت: با تامین مناسب سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های حرارتی و تولید برق پایدار و بی‌وقفه در این واحدها توانسته‌ایم پیک مصرف زمستان امسال را بدون خاموشی برنامه‌ریزی شده در بخش خانگی و تجاری سپری کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “محسن طرزطلب” سوخت اصلی نیروگاه‌های حرارتی را گاز طبیعی برشمرد و افزود: در فصول سرد سال همزمان با کاهش دما در نقاط مختلف کشور اولویت تامین گاز با مشترکان خانگی و تجاری است؛ بدین منظور در این بازه زمانی برای تامین مصارف مشترکان این بخش میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌های حرارتی به عنوان اصلی‌ترین واحدهای تولید کننده برق کشور دچار محدودیت می‌شود.
وی ادامه داد: همین مسئله موجب شده بود تا در چند سال اخیر محدودیت در تامین گاز نیروگاه‌ها و کسری مخازن سوخت مایع این واحدها در فصول سرد سال باعث شود تا تعدادی از واحدهای نیروگاهی به دلیل کمبود سوخت در زمستان از مدار خارج شده و شاهد قطعی برق در برخی از مناطق کشور باشیم.
مدیرعامل برق حرارتی تاکید کرد: خوشبختانه امسال با همکاری و هماهنگی مناسب میان وزارتخانه‌های نفت، نیرو، راه‌وشهرسازی، سازمان محیط‌زیست، دادستانی و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی توانسته‌ایم سوخت زمستانی تمام نیروگاه‌های کشور را به خوبی تامین کرده و کمبود گاز این واحدها برای تولید برق را از طریق سوخت مایع جبران کنیم.
طرزطلب یادآور شد: طی نیمه دوم امسال با توجه به محدودیت‌های موجود برای تامین سوخت نیروگاه‌ها جلسات منظم و هفتگی کمیته‌ سوخت در سطح معاونان وزیر و مدیران میانی سازمان‌ها و نهادهای یاد شده برگزار گردید تا موضوع کمبود سوخت هر نیروگاه و نحوه تامین مصارف مورد نیاز آن به صورت دقیق مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه طی یک ماه اخیر میزان سوخت مصرفی نیروگاه‌های حرارتی ۱۰ درصد نسبت به نیاز اعلامی کاهش یافته است، گفت: با وجود اینکه در سه ماه ابتدایی امسال نیروگاه اتمی بوشهر را در اختیار نداشتیم، اما واحدهای این مجموعه در روزهای اوج مصرف زمستان امسال در مدار قرار گرفت و به کمک شبکه سراسری برق کشور آمد که همین مسئله در کنار استفاده حداکثری از نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی، انجام مدیریت مصرف و استفاده حداقلی از نیروگاه‌های برق‌آبی و تجدیدپذیر موجب کاهش مصرف سوخت واحدهای نیروگاهی شده است.
مدیرعامل برق حرارتی با تاکید بر اینکه مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها سیر نزولی به خود گرفته است، افزود: در ۱۰ روز اخیر همزمان با گرم‌شدن هوا و کاهش مصرف مشترکان بخش خانگی و تجاری، میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌ها افزایش یافته و بخش عمده‌ای از سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها از طریق گاز طبیعی تامین شده است.
طرزطلب با اشاره به تغییر برنامه تعمیرات نیروگاه‌ها برای تامین برق مورد نیاز مشترکان، افزود: طی دوره پیک مصرف برق زمستان امسال برنامه تعمیرات واحدهای بخار سیکل‌ترکیبی به دلیل راندمان بالا و سوخت مصرفی کمتر این واحدها و همچنین تعمیرات نیروگاه‌های بخار به دلیل امکان مصرف سوخت نفت کوره در آن‌ها به تعویق انداخته شد تا دچار مشکلات عدیده برای تامین برق مصرف کنندگان نشویم.

پیک تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی/ لزوم اصلاح رویه مصرف سوخت مشترکان
وی اضافه کرد: همین مسئله موجب شده است تا هم اکنون در پیک تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی قرار بگیریم و برنامه‌های تعمیراتی خود را حتی در ایام تعطیلات نوروزی نیز دنبال کنیم تا بتوانیم تعمیرات واحدهای باقی‌مانده را تا خردادماه سال آینده به اتمام رسانده و تمامی نیروگاه‌ها را قبل از شروع پیک مصرف برق تابستان ۱۴۰۱ آماده کنیم.
مدیرعامل برق حرارتی در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: زمستان امسال با تمام تلاش‌های صورت گرفته سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها تامین و مانع بروز قطعی برق در کشور شدیم اما اگر بنا باشد رشد مصرف بخش خانگی و تجاری به همین منوال ادامه یابد، مطمئنا با توجه به محدودیت و توان تولید گاز در فصل زمستان و پیشی گرفتن مصرف نسبت به تولید، کار در سال‌های آتی بسیار مشکل‌تر خواهد شد.
طرزطلب گفت: در این مدت تمام تلاش‌های مربوطه از سوی دستگاه‌های مرتبط به منظور عدم بروز مشکل برای مشترکان به کار گرفته شده است و حالا بایستی برای کاهش مصرف سوخت به ویژه در زمستان مشترکان پرمصرف وارد میدان شده و با مدیریت مصرف خود موجب جلوگیری از خاموشی شوند؛ چرا که ما هر چه به تولید خود در بخش گاز بیفزاییم و مدیریت مصرف را در بخش نیروگاهی بهینه‌تر کنیم باز هم رشد مصرف فوق‌العاده بالاتر از سایر عوامل است.

 

اشتراک گذاری در :

COMMENTS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *