انرژی پاک

اولین خرده فروش برق در ایران

سهم عظیم معاملات خارج بازار برق از طریق قرارداد دوجانبه برق

سهم عظیم معاملات خارج بازار برق

آنچه در این مقاله می خوانید :

مجموع حجم معاملات خارج از بازار برق (مجموع معاملات بورس انرژی و قرارداد دو جانبه برق) مشترکان صنعتی بالای یک مگاوات تا پایان مرداد ماه سال ۱۴۰۲، به حدود ۱۹.۴ میلیارد کیلووات ساعت رسید.

آمار گزارشات مرداد ماه ۱۴۰۲ حاکی از این موضوع است که بالای ۸۶% معاملات خارج بازار برق به صورت قرارداد دوجانبه برق بوده است که سهم عظیمی از حجم بازار را شامل می شود. همچنین شرکت انرژی پاک اولین و بزرگترین شرکت تامین کننده برق با بکارگیری مهندسین متخصص در بخش بازار برق و بازرگانی انرژی ضمن ارائه قیمت رقابتی، حذف ریسک پیش خرید انرژی و شرایط پرداخت منعطف در قالب اقتصادی ترین و کم ریسک ترین الگوی قراردادی، خرید برق بالای یک مگاوات را تامین کند.

این گزارش معاملات خارج بازار برق از طریق قرارداد دوجانبه برق و بورس انرژی را از سال ۱۴۰۰ بر اساس حجم معاملات ( کیلووات ساعت ) نشان می دهد.

طبق آمار مشترکان صنعتی بالای یک مگاوات به میزان ۲.۶ میلیارد کیلووات ساعت از طریق بورس انرژی و ۱۶.۸ میلیارد کیلووات ساعت از طریق قرارداد‌های دوجانبه برق اقدام به تأمین برق مورد نیاز خود کرده اند. همچنین حجم معاملات برق در بازار عمده فروشی در طی این مدت، ۱۴۸ میلیارد کیلووات ساعت بوده است. بر اساس این گزارش حجم معاملات خارج از بازار برق در مرداد ماه ۱۴۰۲ برابر ۳.۴۵ میلیارد کیلووات ساعت بوده که ۰.۳۵ میلیارد کیلووات ساعت مربوط به سهم بورس انرژی و ۳.۱ میلیارد کیلووات ساعت مربوط به سهم معاملات دوجانبه برق می‌باشد. اگر قصد خرید برق از طریق قرارداد های دوجانبه تامین برق را دارید، کافیست با کارشناسان این شرکت تماس حاصل نمایید تا شما را در تمامی مراحل یاری کنند. لازم به ذکر است جهت خرید برق نیاز به هیچ گونه تغییری در انشعابات مشترک نیست.

مطابق بند ب ماده ۴۳ لایحه پیشنهادی برنامه هفتم توسعه “وزارت نیرو موظف است با لحاظ ارزش سوخت نیروگاه‌ها و افزایش سهم معاملات برق در بورس انرژی به‌گونه‌ای عمل نماید که با عرضه برق تولیدی نیروگاه‌های کشور تا پایان سال دوم برنامه سهم معاملات مذکور را به حداقل سی درصد (۳۰%) و در انتهای برنامه به حداقل شصت درصد (۶۰%) از کل معاملات برساند و همچنین رابطه مالی وزارت نیرو و دولت را به‌گونه‌ای اصلاح نماید که ضمن ایجاد استقلال مالی صنعت برق و قطع وابستگی به بودجه عمومی دولت، ناترازی مالی صنعت برق رفع گردیده و انگیزه اقتصادی کافی برای بهبود بازدهی نیروگاه‌‎ها و کاهش تلفات در شبکه فراهم شود.” در جدول زیر میزان معاملات خارج از بازار برق از سال ۱۳۹۲ تا انتهای مرداد ماه ۱۴۰۲ آورده شده است.

همانطور که در جدول پیداست افزایش چشم گیر معاملات خارج از بازار برق بعد از سال ۱۴۰۰ حاکی از روند رو به رشد معاملات خارج از بازار برق می باشد. همچنین سهم معاملات سال ۱۴۰۲ تنها تا مرداد ماه استخراج شده است و با توجه به نامه معاونت برنامه ریزی و اقتصادی توانیر شماره 1402/19706/200 این روند با شیب تندتری سهم عظیمی از بازار برق را از آن خود می کند. همچنین شرکت انرژی پاک به عنوان اولین و بزرگترین تامین کننده برق می تواند انرژی الکتریکی صنایع با دیماند بالا تر از یک مگاوات را تامین کند.

امید است با مشارکت مشترکین بالای یک مگاوات در معاملات دوجانبه و بورس، سهم معاملات خارج از بازار در پایان سال ۱۴۰۲ به حدود ۲۰ درصد برسد. همچنین می توانید برای اطلاعات بیشتر در خصوص قرارداد های خرید برق با کارشناسان انرژی پاک تماس حاصل فرمایید.

اشتراک گذاری در :

COMMENTS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *