انرژی پاک

اولین خرده فروش برق در ایران

برنامه‌ریزی وزارت نیرو به منظور تبدیل ایران به هاب مبادلات برق منطقه

آنچه در این مقاله می خوانید :

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو، گفت: ایران به واسطه موقعیت منحصر به فرد در منطقه، اختلاف ساعات پیک مصرف روزانه با کشور‌های شرقی و غربی و داشتن اختلاف در پیک مصرف فصلی برق با کشور‌های شمالی به عنوان کانون مناسب جهت واردات و صادرات برق مطرح است. ظرفیت تبادل برق قابل بهره‌برداری نزدیک به ۳۴۰۰ مگاوات است.

وی افزود: در حال حاضر کشور ما با ۶ کشور همسایه شامل عراق، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان تبادل برق دارد که از این میان، به کشور‌های عراق، افغانستان و پاکستان، صادرات داشته و از جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و ارمنستان که دارای مزیت نسبی در تولید برق هستند، در صورت ضرورت برق وارد می‌کند. اما درخصوص برنامه افزایش تبادل برق با کشور‌های منطقه، برنامه‌های در دست اقدام جهت توسعه و تقویت ارتباط الکتریکی با کشور‌های منطقه چند مورد است. برنامه‌ها شامل تقویت و از سر گیری ارتباط الکتریکی با کشور ترکیه (با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات) ارتباط الکتریکی ایران-جمهوری آذربایجان-روسیه (با ظرفیت هزار مگاوات)، ارتباط الکتریکی ایران-ارمنستان-گرجستان-روسیه (با ظرفیت هزار مگاوات)، ارتباط با کشور تاجیکستان از طریق افغانستان (با ظرفیت هزار مگاوات) و نیز امکان ارتباط الکتریکی با کشور‌های عمان و قطر می‌شود. خوشبختانه تقویت هرچه بیشتر شبکه سراسری برق کشور و برقراری ارتباط‌های فوق‌الذکر در دستور کار وزارت نیرو قراردارد و در صورت تحقق آن، علاوه بر تأمین مناسب نیاز مصرفی مشترکان داخلی، جمهوری اسلامی ایران نقش کانون صنعت برق منطقه را برعهده خواهد گرفت.

اگر جمهوری اسلامی ایران بتواند ظرفیت تولید برق سالانه خود را بدون وقفه افزایش دهد، افزایش صادرات برق را دستور کار قرار داده و همچنین اگر برنامه‌های در دست اقدام جهت توسعه و تقویت ارتباط الکتریکی با کشور‌های منطقه را به انجام برساند، آنگاه به هاب برق منطقه تبدیل شده است. یکی از اهداف قطب برق منطقه، ایجاد بازار برق منطقه‌ای است. با ایجاد یک بازار برق واحد، امکان رقابت در خرید و فروش برق به عنوان یک کالای اقتصادی فراهم می‌شود. با وجود یک بازار گسترده منطقه‌ای، منافع اقتصادی هم در سطح عمده فروشی و هم در بازار خرد، پدیدار می‌شود که موجب وابستگی متقابل اعضای بازار خواهد بود و این موضوع را باید دنبال کرد.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری در :

COMMENTS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *