انرژی پاک

اولین خرده فروش برق در ایران

امکان بازدید مجازی از نمایشگاه دائمی سیر تحول برق فراهم است

آنچه در این مقاله می خوانید :

به گزارش پایگاه خبری برق منطقه ای تهران، علی خراسانی مدیر دفتر روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای تهران در مصاحبه تلفنی با رادیو فرهنگ (قلمرو فرهنگ) ضمن تشریح تاریخچه کوتاهی از تاریخچه نمایشگاه دائمی سیر تحول برق (موزه صنعت برق) در مورد امکانات و ویژگی‌های این نمایشگاه گفت: با توجه به شرایط ویژه حال حاضر تهران ، امکان بازدید مجازی که از سال ها قبل نیز به صورت رایگان برای علاقمندان فراهم بوده ، موجود است و به امید خدا با برطرف شدن مشکل کرونا در آینده نیز امکان بازدید حضوری به صورت رایگان ( همانند گذشته) فراهم خواهد شد.

وی در این گفتگو ضمن تشریح موقعیت کنونی این مجموعه گفت: این نمایشگاه در ضلع شمال‌شرقیِ میدان شهدا مجموعه‌ قدیم برق تهران قرار گرفته است. سمت‌ شرقِ این مجموعه‌ بزرگ، نیروگاهی قدیمی واقع شده که اکنون در قالب یک ( نمایشگاه دائمی ) موزه به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

خراسانی با اشاره به سابقه تاریخی، صنعتی و آموزشی موزه صنعت برق ایران اضافه کرد: در سال ۱۳۷۴ در زمینی به متراژ ۴۵۰۰ مترمربع در۴ طبقه مجزا در محوطه‌ای با فضای سبز در جایی که یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های تولید برق در تهران قرار داشته ساخته شد. و در آن اشیا، گنجینه‌ها و اسناد قدیمی مربوط به ۱۲۰ سال پیش که به دستور ناصرالدین شاه قاجار وارد ایران شد و در دربار به منظور روشنایی مورد استفاده قرار می‌گرفت و همچنین اشیای مربوط به نخستین نیروگاه برق خصوصی سالن‌های این موزه به صورت زیگزاگی و در کنار نیروگاه ۵۰۰۰ کیلوواتی بالا رفته که هر بخش با چهار پله از هم جدا می‌شود.

مدیر دفتر روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای تهران در همین زمینه افزود: در سالن‌های موزه صنعت برق ایران لوازم و اشیای قدیمی و دستگاه‌های جدید را هم می بینید که ترتیب قرار گرفتن این اشیا در موزه به شیوه‌ی سیر تکاملی صنعت برق ایران با اسناد و عکس‌های معتبر، از وسیله پی سوز قبل دوره هخامنشی گرفته تا نمایش شمع‌ها وچراغ‌های نفتی، همچنین اولین مولدهای برق که شامل انواع لامپ‌ها، از لامپ ادیسون گرفته تا لامپ‌های کنونی و روش‌های تولید انرژی توسط مولدهای بادی و نوری به صورت ماکت و به طور عملی به نمایش گذاشته می‌شود.

علاقه مندان برای بازدید مجازی و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وب سایت نمایشگاه ( موزه) به نشانی اینترنتی:  https://museum.trec.co.ir مراجعه نمایند.

اشتراک گذاری در :

COMMENTS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *