انرژی پاک

اولین خرده فروش برق در ایران

گزارش بررسی احتکار ظرفیت در بازار روز پیش توسط دفتر بازار برق

آنچه در این مقاله می خوانید :

به گزارش وبسایت بازار برق ایران، این احتمال وجود دارد که واحدهای نیروگاهی جهت عدم UL شدن در بازار روز پیش میزان ابراز خود را در این بازار صفر یا تا حد قابل توجهی پایین آورده و با توجه به اطمینان از برنده شدن در بازار میان روزی تمام و یا بخش اعظمی از ظرفیت خود را در بازار میان روزی عرضه کنند. در چنین حالتی موارد ذیل مد نظر قرار می گیرد:
– در بازار میان روزی واحدهای نیروگاهی مشمول UL نمی شوند.
– در پرداخت بهای آمادگی به میزان افزایش یافته ابراز در بازار میان‌روزی نسبت بازار روزپیش، ضریب ۵۰ درصدی تخصیص می‌یابد. در ساعاتی که ضریب پرداخت آمادگی (CPF) مقادیر کمی داشته باشد، آنگاه پرداخت بهای انرژی با نرخ پیشنهادیِ بازار میان‌روزی بیشتر از پرداخت آمادگی با اعمال ضریب ۵۰ درصدی می گردد و پوشش دهنده کاهش درآمد نیروگاه از بابت آمادگی خواهد بود.
• عدم عرضه کمتر توان در بازار روز پیش خود سبب افزایش هزینه بازار به دلایل ذیل خواهد شد:
• قیمت در بازار روز پیش به دلیل کمتر شدن عرضه بالا خواهد رفت.
• هزینه بازار به دلیل UL نشدن و دریافت با قیمت پیشنهادی در بازار میان روزی افزایش خواهد یافت.
• کاهش میزان ابراز در بازار روزپیش سبب انحراف هر چه بیشتر برنامه ریزی تولید و برنامه روزپیش خواهد شد.
• صفر اعلام کردن ابراز آمادگی در بازار روزپیش، باعث نشدنی شدن برنامه آرایش تولید روزپیش (به دلیل عدم تطابق با وضعیت واحد در ساعت صفر) خواهد شد.
در این گزارش جهت بررسی موضوع ذکر شده جدول پیشنهادات قیمت واحدهای نیروگاهی از ابتدای سال ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار گرفت. به عنوان نمونه جدول ذیل که معرف اطلاعات یک نیروگاه نمونه است، حاوی اطلاعات مهمی درباره احتمال احتکار ظرفیت توسط این نیروگاه در بازار روزپیش می باشد.

گزارش بررسی احتکار ظرفیت در بازار روز پیش

اشتراک گذاری در :

COMMENTS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *