انرژی پاک

اولین خرده فروش برق در ایران

نرم افزار جامع تبادل اطلاعات و تخصیص معاملات برق شرکت های خرده فروشی برق

آنچه در این مقاله می خوانید :

توسعه معاملات برق در بورس انرژی و حضور مشترکان بالای یک مگاوات و نیز فراهم کردن زیر ساخت های لازم برای حضور سایر مصرف کنندگان برق (خانگی، تجاری، کشاورزی و …) نیازمند تهیه یک نرم افزار جامع تبادل اطلاعات و تخصیص معاملات برق شرکت های خرده فروشی است.

به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت شبکه برق ایران، بر اساس مصوبه دولت مورخ ۲۰/۷/۹۹ مشترکان بالای ۵ مگاوات موظف به حضور در بورس و تامین برق از این طریق شدند. در همین راستا هماهنگی های لازم با بورس انرژی، شرکت توانیر و شرکت های مالک شبکه (برق های منطقه ای و توزیع نیروی برق) انجام و با تدوین دستورالعمل های لازم و رویه های اجرایی، امکان انجام معاملات و تبادل اطلاعات مربوط به آن بین تمامی ذینفعان ایجاد شد. در کنار این امر، با برگزاری کارگاه ها و دوره های مناسب، آموزش های لازم به شرکت های مالک شبکه و صنایع مشمول ارائه گردید. در همین راستا در طی دو سال گذشته معاملات صنایع مذکور در بورس انرژی رشد قابل توجهی داشت و همچنان هماهنگی و پیگیری لازم برای افزایش معاملات و ترغیب همه صنایع برای حضور در بورس انرژی در حال انجام است.

تدوین دستورالعمل حضور صنایع بالای یک مگاوات در معاملات خارج از بازار

بر اساس مصوبه دولت مورخ ۲۰/۷/۹۹ و لزوم ورود مشترکان بالای یک مگاوات تا دو سال بعد، موضوع به شرکت توانیر برای تدوین دستورالعمل های مربوطه مکاتبه شد و در جلسات اخیر مقرر شد دستورالعمل مربوطه تدوین و تصویب شود. لذا اقدامات و هماهنگی های لازم در خصوص دریافت اطلاعات و تدوین دستورالعمل های مورد نیز به منظور فراهم سازی امکان حضور این مشترکان در بورس انرژی در حال پیگیری است. با ورود این مصرف کنندگان به بورس میتوان شاهد رشد این معاملات بود.

به منظور تسهیل شرایط در تبادل اطلاعات معاملات بورس، فرآیند ارسال و دریافت داده های این معاملات برای شرکت های مالک شبکه (شرکت های برق منطقه ای و شرکت های توزیع) از ابتدای سال ۱۴۰۱ مکانیزه شد که این امر خود موجب ترغیب مشترکان صنعتی برای حضور در معامله های بورس خواهد شد. لازم به ذکر است تا سال ۱۴۰۰ به دلیل نبود زیر ساخت لازم، تبادل اطلاعات مربوط به معاملات بورس به صورت مکاتبات فیزیکی انجام میشد که به دلیل ماهیت انجام کار، در برخی موارد با خطا همراه شده و همچنین سرعت دریافت اطلاعات نیز کمتر بوده که منجر به بروز مشکلاتی در صدور قبوض مصرفی مشترکان می شود.

تهیه سامانه جامع خرده فروشی در بورس انرژی

توسعه معاملات بورس و حضور مشترکان بالای یک مگاوات و نیز فراهم کردن زیر ساخت های لازم برای حضور سایر مصرف کنندگان برق (خانگی، تجاری، کشاورزی و …) نیازمند تهیه یک نرم افزار جامع تبادل اطلاعات و تخصیص معاملات برق شرکت های خرده فروشی است. برای این منظور در تفاهم نامه ای با پژوهشگاه نیرو، شرح خدمات سامانه مذکور تهیه و به مشاور برای اجرا واگذار شده است. در همین راستا پیگیری های مستمر از پژوهشگاه نیرو در حال انجام است تا نسبت به تکمیل سامانه تخصیص معاملات خرده فروشان و عملیاتی شدن آن اقدام شود. بر اساس برنامه ارائه شده توسط پژوهشگاه نیرو، سامانه مذکور تا نیمه دوم سال ۱۴۰۱ عملیاتی خواهد شد. با تکمیل این سامانه شاهد تسهیل معاملات شرکت های خرده فروش و افزایش سرعت تبادل اطلاعات بین کلیه ذینفعان خواهیم بود

اشتراک گذاری در :

COMMENTS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *