انرژی پاک

اولین خرده فروش برق در ایران

عرضه برق مورد نیاز صنایع در بورس انرژی تا سال ۱۴۰۱

آنچه در این مقاله می خوانید :

وزیر نیرو از عرضه برق مورد نیاز صنایع در بورس انرژی تا سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: با استقبال صنایع بزرگ، ساخت نیروگاه‌های اختصاصی این بخش از ۱۰ هزار مگاوات به ۱۲ هزار مگاوات تاکنون توسعه پیدا کرده است.

به گزارش برق نیوز، علی اکبر محرابیان عصر روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاورد‌های فناورانه دانشگاه صنعتی شریف، در جمع خبرنگاران درخصوص زمان عرضه برق صنایع در بورس انرژی گفت: در مذاکرات انجام گرفته توافق شد برق در بورس انرژی عرضه شود تا در سال ۱۴۰۱ صنایع بتوانند برق مورد نیاز خود را از این طریق تامین کنند.
وی با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم در سطح وزارتخانه و سایر بخش‌ها در حال انجام است، افزود: ان‌شاءالله در سال ۱۴۰۱ شاهد تامین برق مصرف کنندگان بزرگ از طریق بورس انرژی خواهیم بود.
به گفته محرابیان هم اکنون ۳۴ درصد مصرف برق کشور مربوط به حوزه صنایع است، بنابراین ابتدا این برنامه شامل صنایع بزرگ و سپس سایر صنایع و تمامی مصرف کنندگان خواهد شد.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: البته این به معنای تامین نیاز صنایع خرد از بورس انرژِی نیست، بلکه شرکت‌های توزیع، برق را به صورت بسته‌ای خرید کرده و بین مصرف کنندگان اعم از خرد و خانگی توزیع خواهند کرد، اما مصرف کنندگان عمده می‌توانند به صورت مستقیم اقدام به خرید برق از طریق بورس کنند.
محرابیان مهمترین ویژگی بورس را ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا ذکر کرد و افزود: طبیعتا افزایش تقاضا بر قیمت اثرگذار بوده و صنایع و تولیدکننده تلاش خواهند کرد حداکثر فعالیت تولیدی خود را به زمانی اختصاص دهند که برق ارزان‌تر است، این اقدام سبب متعادل شدن نرخ برق و کاهش پیک‌های مصرف برق خواهد شد.
وزیر نیرو در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه ساخت ۱۰ هزار مگاوات برق توسط صنایع نیز اظهار داشت: بر اساس توافقنامه‌ای که با وزارت صمت و با حضور صنایع بزرگ کشور به امضا رسید، گام نخست ایجاد ساختگاه‌ها خواهد بود که در این زمینه تا به حال بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته‌ایم، قرارداد‌هایی به امضا رسیده و برخی صنایع اقداماتشان را نیز آغاز کرده‌اند.
محرابیان ادامه داد: در حال حاضر تقاضای صنایع برای ایجاد نیروگاه به بیش از ۱۰ هزار مگاوات رسیده و بر همین اساس توافقنامه را تا ۱۲ هزار مگاوات گسترش داده‌ایم.
وزیر نیرو گفت: این روش خوبی است، چرا که صنایع می‌توانند هم از سود تولید برق استفاده کرده و هم برق مطمئن و پایدار مورد نیازشان را برای همیشه تامین کنند و تولیدشان نیز مستمر باشد.
وی تاکید کرد: در واقع اگر ما به دنبال رشد اقتصادی هستیم باید برق مصرفی تولیدکنندگان را به صورت دائمی و مطمئن تامین کنیم تا بخش صنعت اطمینان داشته باشد برق مورد نیازش در موعد مقرر تامین شده و می‌تواند به قرارداد‌هایی که منعقد می‌کند پایبند باشد.
محرابیان همچنین در رابطه با برنامه وزارت نیرو برای حمایت از شرکت‌ها و صنایع دانش بنیان در صنعت آب و برق اظهار داشت: پژوهش موتور محرک پیشرفت هر کشوری است و هر کشوری که در بخش پژوهش سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشد سرعت بیشتری در پیشرفت خواهد داشت.
وزیر نیرو با تاکید بر این که پژوهش پایه نوآوری در علم است، افزود: خوشبختانه به همت پژوهشگران جوان کشور در دانشگاه‌ها شاهد تحولات خوبی در صنایع به‌خصوص صنعت آب و برق هستیم.
وی با بیان اینکه در حوزه انرژی و آب ما نیاز به افزایش راندمان تولید و کاهش تلفات داریم، یادآور شد: در بخش سخت افزاری و سازه‌ای اعم از نیروگاه سازی، سد سازی و سامانه‌های انتقال، اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است، اما اکنون ضرورت دارد که توان خود را بر بهینه سازی مصرف متمرکز کرده و الگو‌هایی را به‌کار بگیریم که از منابع کمتر بهره و استفاده بیشتری ببریم.
وی تصریح کرد: در وزارت نیرو پیش‌بینی کرده‌ایم که در هر دو حوزه آب و برق از فناوری‌های نو استفاده کنیم و در این رابطه یکی از مباحث کاهش مصرف برق است. بر این اساس برنامه‌های متنوعی را پیش‌بینی کرده‌ایم که برخی در حال اجراست و بخشی در آینده بر پایه فناوری‌های روز و عمدتا توسط پژوهشگران داخلی انجام می‌شود.
وزیر نیرو با اشاره به ضرورت بهینه‌سازی لوازم مصرفی افزود: بخشی از انرژی برق تولیدی صرف سیستم‌های سرمایشی می‌شود و متاسفانه بسیاری از این وسایل سرمایشی مصارفی بالاتر از تکنولوژی‌های روز دارد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اقداماتی در زمینه سیستم‌های سرمایشی شروع شده و درصددیم این برنامه‌ها را توسعه داده و مصارف را کاهش دهیم.

اشتراک گذاری در :

COMMENTS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *