انرژی پاک

اولین خرده فروش برق در ایران

تامین برق پایدار با کاهش مصرف برق پرمصرف ها

آنچه در این مقاله می خوانید :

به گزارش روابط عمومی، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران و سخنگوی صنعت برق در خصوص تغییرات قبوض برق که بر اساس بند “ی” تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰از ابتدای بهمن ماه سال جاری اجرایی شد گفت: بر اساس این تغییر مشترکانی که مصرف آنها کمتر از الگوی تعریف شده برق باشد از تعرفه یارانه ای برق برخوردار خواهند بود و تعرفه مشترکانی که بیش از الگو، مصرف داشته باشند به صورت پلکانی افزایش خواهد یافت. به عبارتی دیگر مشترکانی که بیش تر از الگو مصرف کنند، متناسب با این افزایش از یارانه آنها کاسته خواهد شد. همچنین در صورتی که مصرف مشترکانی که تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند کمتر از نصف الگوی تعیین شده باشد تعرفه آنها رایگان خواهد بود.

 

 

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران افزود: در واقع این تغییرات شامل حال ۲۵درصد از مشترکان می شود که حدود ۹درصد از آنها نیز کمی بیش از الگو مصرف دارند که با کمی کاهش در مصرف، می توانند مصرف خود را به کمتر  از الگوی تعریف شده برسانند. در واقع می توان گفت صورتحساب ۷۵ درصد از مشترکان تغییری نکرده است.

سخنگوی صنعت برق در تشریح الگوهای تعیین شده گفت: تعرفه برق در ماه های غیر گرم ۲۰۰ کیلووات ساعت است و در تابستان به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی افزایش می یابد. یعنی در مناطق عادی و معتدل کشور که شامل حدود ۸۰درصد از کشور می شود، به ۳۰۰ کیلووات ساعت افزایش می یابد. اما در ۴ منطقه گرمسیری که بر اساس شرایط اقلیمی طبقه بندی شده اند در ماههای گرم تا ۳هزار کیلووات ساعت افزایش می یابد. لازم به ذکر است که استان های حاشیه خلیج فارس و دریای عمان و استان های همجوار آنها مانند خوزستان، جنوب سیستان وبلوچستان و بخش هایی از کرمان جز منطقه گرمسیری ۱ محسوب می شوند.

وی در خصوص قیمت تمام شده برق ابراز داشت: قیمت تمام شده برق با در نظر گرفتن قیمت واقعی سوخت و سایر هزینه ها بیش از ۲ هزار تومان است اما در حال حاضر در تعرفه های تعریف شده جدید این عدد حتی برای کسانی که مصرفشان بیش از الگوست، به ازای هر کیلووات ساعت ۸۰۰ تومان در این ماه خواهد بود.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در خصوص اطلاع رسانی به مشترکان از میزان مصرفشان اظهارداشت: برای آن دسته از مشترکانی که بیش از الگوی تعیین شده مصرف داشته باشند پیامک هشدار ارسال شده است. همچنین در قبوض برق ذکر شده که مشترک جز کدام دسته از مشترکان است. در نهایت از طریق سامانه برق من و مشاهده قبض نیز می توان از میزان مصرف خود آگاه شد.

رجبی مشهدی گفت: به تدریج در سال های آینده از میزان یارانه این گروه از مشترکان کاسته خواهد و به سمت واقعی شدن نرخ برق پیش خواهیم رفت تا به هدف خود که کاهش مصرف همه مشترکان در چارچوب های الگوهای تعیین شده به منظور تامین برق پایدار همه مشترکان است دست یابیم.

سخنگوی صنعت برق در خصوص ساختمان های پر واحد اظهار داشت: برای مصارف عمومی این ساختمان ها الگویی تعیین شده که متفاوت از تعرفه های خانگی است، امیدواریم این میزان برق برای همان مصارف تعیین شده استفاده شود. در آینده نزدیک و بزودی با اجرایی شدن طرح هوشمند سازی کنتورها نظارت بر این حوزه نسبت به گذشته افزایش خواهد یافت.

 

منبع: شرکت مدیریت شبکه برق ایران

اشتراک گذاری در :

COMMENTS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *