ابلاغ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق توسط رئیس جمهور

ابلاغ قانون مانع زدایی از توسعه

آنچه در این مقاله می خوانید :

آیا صنعت برق با تحمیل نرخ قراردادهای تبدیل انرژی (ECA) به کلیه مصرف کنندگان از بحران ناترازی انرژی الکتریکی عبور خواهد کرد؟

بالاخره پس از کش و قوس ­های فراوان، قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق توسط رئیس­ جمهور در تاریخ ۱۴۰۱/۰۹/۰۳ به وزارت نیرو، نفت، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت صنعت و معدن و تجارت ابلاغ گردید. مهم ترین بخش­های قانون مانع زدایی، افزایش متوسط قیمت برق تمامی صنایع به نرخ خرید برق از نیروگاه­ های دارای قراردادهای تبدیل انرژی (ECA)، صرفه ­جویی در مصرف سوخت، احداث ۹۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی و ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر توسط صنایع انرژی­ بر، مشمول شدن مصارف خانگی زیر الگو با متوسط نرخ های نیم برابری ECA سه سال اخیر، محاسبه برق نرخ ­های عمومی و سایر مصارف بر اساس نرخ ECA، حذف نقش وزارت نیرو در قیمت­ گذاری و نصب کنتور هوشمند بر روی انشعاب مشترکین پرمصرف می­ باشد. اما چرا دولت اکنون به این نقطه رسیده است؟

از اهداف اولیه بازار برق، حذف نقش دولت در قیمت ­گذاری بود. دولت قصد داشت تا با ایجاد ساز و کاری، هزینه برقی را که از نیروگاه­ ها خریداری می گردد مستقیم از مصرف­ کنندگان دریافت کند و خود صرفا نقش مالک شبکه برق و تأمین­ کننده امنیت شبکه را ایفا کند.

اما تعرفه­ های برق ردیف­ های متفاوتی داشت که برخی از آن­ها برای دولت سودآور (مانند سایر مصارف-تجاری) و برخی مانند کشاورزی نسبت به قیمت برقی که دولت از نیروگاه­ ها خریداری می­ نمود زیان­ده بود. ازین میان، قیمت صنایع بسیار نزدیک به قیمت برق خریداری­ شده از نیروگاه­ ها بود، و لذا دولت تصمیم گرفت در ابتدای سال ۱۳۹۵، صنایعی که قصد اتصال به شبکه با دیماندهای بالاتر از ۵ مگاوات را داشتند مکلف کند تا برق خود را بصورت نقد از طریق بورس انرژی یا قرارداد دوجانبه تأمین نمایند، در غیر اینصورت قیمت برق آن­ها معادل با قیمت خریداری­ شده برق در بازار عمده فروشی توسط دولت خواهد بود.

اجرای موفق این طرح منجر شد تا دولت در اردیبهشت ­ماه ۱۴۰۰ تصمیم به مشمول نمودن تمامی مشترکین بالای ۵ مگاوات به نرخ خریداری­ شده از بازار عمده­ فروشی برق گردند. اما این قانون دو مشکل اساسی داشت: اولاً که حداکثر نرخ ­های بازار عمده ­فروشی برق و بهای آمادگی آن­ها که توسط دولت تعیین می­ گردید نتوانست خود را با تورم و افزایش نرخ ارز در سال­های ۱۳۹۵ الی ۱۴۰۰ همگام کند و از سوی دیگر صنایعی که صادرات داشتند (همانند پتروشیمی و فولاد و مس و آلومینیم)، توانسته بودند در این برهه سود زیادی را ناشی از کم بودن هزینه تولید خود دریافت کنند.

لذا دولت تصمیم گرفت نرخ برق این صنایع (مشمول بند ز تبصره ۱۵ قانون بودجه ۱۴۰۰ کشور) را با نرخ تبدیل انرژی (ECA) محاسبه نماید. این نرخ، که همان نرخ خرید برق توسط دولت از نیروگاه ­های دارای خرید تضمینی بود، هر ماهه بر اساس ضرایب تورم و نرخ تسعیر ارز اعلامی توسط بانک مرکزی به روز رسانی می­ گردید فلذا دولت تا حدودی توانست عقب ماندگی خود از افزایش تورم و نرخ ارز را از این طریق جبران نماید.

آزادسازی نرخ به نرخ ECA، به مذاق دولت خوش آمد و این طرح برای مشترکین خانگی (خارج از الگوی مصرف) و تجاری و عمومی از بهمن­ ماه ۱۴۰۰ اعمال گردید. بنظر می ­رسد در طرح مانع ­زدایی جدید، دولت دیگر صحبتی از جداسازی صنایع بر اساس دیماند و تعیین الگوی مصرف برای خانگی، تجاری و عمومی نمی­ کند و کلیه مشترکین مشمول نرخ ECA گردیده ­اند. این در حالی است که مجموع تولید نیروگاه­ های دارای قرارداد ECA کل کشور شاید به بیش از ۱۰% مصرف در کشور نرسد و بنظر می رسد دولت با مشمول کردن کلیه مصرف­ کنندگان به آزادسازی نرخ سعی در ایجاد درآمد بر اساس اختلاف قیمت ناشی از بازار عمده­ فروشی و نرخ ECA دارد.

در مصوبه مورخ ۱۳۹۹/۰۷/۲۰ صحبت از ورود مشترکین تجاری و صنعتی بالای یک مگاوات به خارج از بازار برق گردید که بنظر می­ رسد در این طرح مانع زدایی دولت همچنان قصد دارد تا مشترکین تجاری خوش حساب و بعلاوه صادرات برق را در اختیار خود داشته باشد.

از سوی دیگر، از آنجایی که دولت از سال ۱۳۹۷ تا کنون نسبت به تغییر هزینه واگذاری انشعاب اقدام ننموده است و یا اقدام نموده و با صدور رای توسط دیوان عدالت متوقف گردیده است، دولت تصمیم به اجرای قانون گواهی ظرفیت با مصوبه وزیر نیرو از بهار ۱۳۹۹ برای مشترکین بالای ۵ مگاوات گرفت. قیمت هر وات ازین گواهی ظرفیت از سال ۱۳۹۹ تا کنون از ۷۰۰ تومان تا ۵۵۰۰ تومان افزایش یافت و هدف از فروش آن ایجاد ظرفیت نیروگاهی بود که هنوز مشخص نیست آیا منابع حاصله از آن در مسیر مصرف گردیده است یا خیر. همچنین، در قانون مانع ­زدایی ابلاغ شده صحبتی از گواهی ظرفیت نیست که در مورد حذف یا اجرای آن توسط مصوبه وزیر در بهار ۱۳۹۹ گمانه­ زنی­ های وجود دارد.

در پایان،  امید است دولت با اجرای طرح مانع­ زدایی بتواند ۲۷ هزار میلیارد تومان بدهی خود به نیروگاه ­های خصوصی را پرداخت و اقدام به افزایش تولید جهت رفع ناترازی برق نماید، اما در انحصار گرفتن مشترکین خوش حساب و خوش قیمت تجاری، مشترکین بند ز-ط تبصره ۱۵ و همچنین صادرات برق مجددا دولت را با مشکل نقدینگی مواجهه خواهد نمود و آن را از رسالت سیم ­داری خود جدا خواهد نمود.

اشتراک گذاری در :

Related News
اخبار مرتبط

جدیدترین اخبار و تازه های صنعت برق و انرژی

COMMENTS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *