انرژی پاک

اولین خرده فروش برق در ایران

تعرفه ساعات اوج مصرف برق

تعرفه ساعات اوج مصرف برق

آنچه در این مقاله می خوانید :

تعرفه ساعات اوج مصرف برق مربوط به ساعاتی است که در کل کشور، میزان مصرف برق افزایش پیدا می‌کند. ساعات اوج مصرف برق یا پیک مصرف در شب‌ها و روزهای تابستان از یکدیگر متفاوت هستند. پیک مصرف برق و تعرفه برق در شب‌ها با روشن کردن چراغ‌ها شروع شده و در روزهای تابستان نیز، پیک مصرف با استفاده از وسایل سرمایشی دوبرابر می‌شود. در تمامی موارد گفته شده، مصرف برق و انرژی الکتریکی به بالاترین حد خود می‌رسد و به دنبال آن تعرفه مصرف برق بیشتر می‌شود.

ساعات اوج مصرف برق چگونه به وجود می‌آیند؟

در ساعات اولیه شب، در ایران، مصرف‌کنندگان مختلفی از جمله صنایع، ادارات، چاه‌ها و … از برق استفاده می‌کنند. به غیر از این موارد، مصارف خانگی، خیابان‌ها، مغازه‌ها نیز به مدار وصل شده و شروع به استفاده از برق می‌کنند. در چنین شرایطی مجموع مصرف برق به بالاترین حد خود می‌رسد و ساعات اوج مصرف برق به وجود می آید.

ساعات اوج مصرف برق در ایران، از ساعات اولیه شب و حوالی غروب و به مدت ۴ ساعت شروع می‌شود. البته در روزهای تابستان نیز، از ساعت ۱۲ الی  16 بعد از ظهر به ساعات اوج مصرف برق اضافه می‌شود. ناگفته نماند که این ساعات در روزهای ۶ ماهه اول و دوم سال متفاوت خواهند بود. به طوری که در ۶ ماهه اول سال، ساعات اوج مصرف برق، از ساعت  12 الی ۱۶ و ۲۰ الی ۲۴ شب محاسبه می‌شود. این در حالی است که ساعات اوج مصرف برق در ۶ ماهه دوم سال، بین ساعات ۱۷ الی ۲۱ است.

بر اساس موارد گفته شده، کوچک‌ترین تغییر در نحوه مصرف برق در ساعات اوج مصرف می‌تواند از هدر رفتن انرژی الکتریکی تا حد زیادی جلوگیری کند.

هزینه برق در ساعات اوج مصرف برق

توجه داشته باشید که تعرفه ساعات اوج مصرف برق ۲/۵ برابر بیشتر از ساعات معمولی حساب خواهد شد. مشترکان باید در ساعات اوج مصرف برق از وسایل پر مصرفی همچون کولر، جاروبرقی، ظرفشویی و … استفاده نکنند. چرا که در این ساعات، ضمن مصرف خانگی برقی، صنایع مختلف، چاه‌های کشاورزی و دیگر اداره‌ها در حال مصرف برق هستند.

پس از این که از ساعت اوج مصرف در شب گذشتیم، تعرفه مصرف برق در ساعات ۱۲ شب تا ۶ صبح با تخفیف حساب می‌شود‌. به عنوان مثال الگوی مصرف برق در مناطق گرمسیری، برای یک ماه، ۳ هزار کیلو وات ساعت است. اگر مشترکان با مصرف درست، تنها نیمی از این مقدار برق را مصرف کنند. تعرفه مصرف برق آن‌ها به صورت رایگان حساب خواهد شد.

نکات کاربردی در کاهش مصرف برق

اگر می‌خواهید مصرف برق را در ساعات اوج مصرف برق کاهش دهید؛ بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید؛

  • استفاده از روشنایی طبیعی روز

بهتر است چیدمان و وسایل داخل خانه به گونه‌ای طراحی شوند که بتوان به هنگام روز، از روشنایی طبیعی استفاده کرد. برای این کار می‌توانیم از پرده‌های نازک و یا هر وسایل دیگری استفاده کنیم که مانع ورود نور به داخل خانه نگردد. یا می‌توان در و دیوار خانه را با رنگ‌های روشن رنگ‌آمیزی کرد تا محیط خانه روشن بوده و در اکثر مواقع روز، نیازی به روشن کردن چراغ‌ها نباشد.

  • استفاده از پنجره‌های بزرگ و نورگیر

بهتر است در اتاق‌ها، سالن‌های خانه‌ها و یا اداره‌ها از پنجره‌ها بزرگ و سرتاسری استفاده شود تا بتوان بیشترین میزان نور خورشید را دریافت کرد.

  • استفاده از لامپ‌های کم مصرف ال ای دی

لامپ‌های کم مصرف ال ای دی به اندازه لامپ‌های رشته‌ای توانایی ایجاد روشنایی دارند. در نتیجه بهتر است به جای استفاده از لامپ‌های رشته‌ای، به خصوص در روزهای گرم تابستان، از لامپ‌های ال ای دی استفاده کنید.

  • تمیز کردن لامپ و تعویض حباب‌های شکسته

احتمالا می‌دانید که با غبار گرفتن حباب‌های لامپ‌های فلورسنت، میزان روشنایی آن‌ها ۲۰  الی ۲۵ درصد کاهش می‌یابد. بهتر است هر از گاهی لامپ‌ها را تمیز یا در صورت شکسته بودن، تعویض کنید.

  • استفاده از کلیدهای زمان‌دار یا اتوماتیک

بهتر است برای مکان‌هایی مثل راهرو از چراغ‌ها و کلیدهای اتوماتیک استفاده شود تا فقط در حین ورود افراد روشن گردند.

  • استفاده‌ از برق در ساعت‌های کم‌بار

از ساعات نیمه شب تا صبح، میزان مصرف برق در کل کشور کم است. می‌توانید وسایل پر مصرف از جمله لباس‌شویی و یا ظرف‌شویی را در این ساعات به کار بیاندازید. در این شرایط قبض برق شما نیز کمتر خواهد شد.

  • توجه به برچسب انرژی وسایل هنگام خرید

سعی کنید هنگام خرید وسایل برقی، به برچسب انرژی آن‌ها توجه داشته باشید تا در عین مصرف کم برق، بهره‌وری بالایی داشته باشند.

زیاده‌روی در مصرف برق چه پیامد‌هایی به دنبال دارد؟

  • طبیعتا می‌دانید که مصرف بیش از حد برق به خصوص در ساعات اوج مصرف برق، سبب می‌شود تا رفته رفته منابع برق کاهش یافته و کل کشور از این نعمت الهی محروم شوند.
  • از آن‌جایی که منابع برق با منابع آبی نیز در ارتباط هستند، با کاهش منابع برق، منابع آبی نیز کاهش یافته و قطع می‌شوند.
  • از دیگر طبعات کاهش منابع برق، می‌توان به قطع شدن برق در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اشاره کرد و نتیجه آن به خطر افتادن جان بیماران است.

کلام پایانی

همان‌طور که تا اینجای کار متوجه شدید؛ تعرفه ساعات اوج مصرف برق بر اساس مصرف زیاد شما، به صورت ۲/۵ برابر بیشتر از ساعات معمولی مصرف برق محاسبه می‌شود. مشترکان می‌توانند با رعایت مصرف برق در این ساعات، از هدر رفتن انرژی برق جلوگیری کنند.

 

 

اشتراک گذاری در :

COMMENTS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *