انرژی پاک

اولین خرده فروش برق در ایران

خرده فروش برق و پروانه

خرده فروشی برق چیست ؟

خرده فروشی برق، پیرو مقررات‌زدایی در بازار برق ایران، بعنوان نهاد واسط مصرف­ کنندگان و تولیدکنندگان برق معرفی گردید که با خرید برق بصورت عمده از نیروگاه ­های طرف قرارداد خود و فروش آن بصورت خرد فعالیت می­ نماید. در حقیقت خرده فروش برق (retailer) در زنجیره تأمین (supply-chain) به عنوان ارائه ­دهنده انرژی (برق و گاز-utilities) به مصرف­ کنندگان نهایی (end-user) قرار می ­گیرد.

تعریف خرده فروشی برق در وزارت نیرو :

مطابق با دستورالعمل صدور پروانه خرده فروشی برق صادر شده به شماره ۹۹/۵۱۲۳۴/۳۵۰ مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷ معاونت برق و انرژی وزارت نیرو، پروانه خرده فروشی برق اجازه نامه ای است که از طرف وزارت نیرو به منظور خرید و فروش انرژی الکتریکی در هر یک از سطوح ولتاژی توزیع، فوق توزیع و انتقال و همچنین خرید و فروش برق از بورس انرژی و قرارداد دوجانبه صادر گردیده است.

خرده فروش برق، شخص حقوقی دارای پروانه خرده فروشی برق از وزارت نیرو است که دارای اختیارات زیر است:

خرید و فروش انرژی الکتریکی در هر یک از سطوح ولتاژی توزیع، فوق توزیع و انتقال
خرید و فروش برق از بورس انرژی
خرید و فروش برق از طریق قرارداد دوجانبه

هدف از خرده فروشی برق چیست؟

همان‌گونه که در تصویر بالا ملاحظه می‌کنید صنعت خرده ­فروشی برق با هدف اتصال مستقیم فرایند مالی (و کاهش تدریجی نقش مالی شرکت‌های برق‌ منطقه‌ای و توزیع نیروی برق) بین نیروگاه (بعنوان تولیدکننده برق) و مصرف­ کننده نهایی (End-User) تشکیل شد. نیروگاه ­ها به‌علت وجود دغدغه‌های فراوان در تولید برق از جمله: تأمین سوخت، نگهداری و تعمیرات تجهیزات و دستگاه‌ها، تأمین قطعات و افزایش بهره ­وری، زمان و انرژی کافی جهت مدیریت جریان نقدینگی فروش برق به مصرف­ کنندگان نهایی را ندارند. از سوی دیگر در حال حاضر نیروگاه‌ها بابت فروش برق، بیش از هزاران میلیارد تومان مطالبات انباشه از وزارت نیرو دارند که موجب کاهش نقدینگی نیروگاه‌ها و بروز مشکلات متعددی برای آن‌ها شده است. از این‌رو نیروگاه‌ها تمایل به عرضه­ تولید خود در خارج از بازار برق (به شرکت­ های خرده ­فروشی برق) دارند. در حقیقت نیروگاه‌ها با برون‌سپاری فروش برق، ریسک­ های مالی و فنی این کار را به خرده ­فروش برق انتقال می‌دهند.

بنابراین با توجه به عدم تمایل نیروگاه ­ها به فروش برق بصورت خرد و تفکیک ­شده، مصرف­ کنندگان به سمت خرید از خرده فروش برق سوق داده می‌شوند. شرکت خرده­ فروشی برق انرژی پاک با توجه به تسلط و تجربه بالای خود در فرآیند بازار برق در بخش تولید و مصرف، می­ تواند بعنوان مشاور و خبره در کنار نیروگاه‌ها و مصرف­ کنندگان قرار گیرد.

شرکت انرژی پاک به‌عنوان اولین شرکت خرده فروش برق در ایران فعالیت خود را از سال ۱۳۹۰ آغاز نمود. این شرکت توانایی تأمین برق مشترکین در دو بستر معاملاتی بورس انرژی و قرارداد دوجانبه برق را دارد و مطابق با اولین پروانه ممتاز خرده فروشی برق صادر شده از وزارت نیرو با ظرفیت معاملاتی ۲۰۰۰ مگاوات در هر ساعت، صورت حساب­ها، میزان دقیق خرید و سود مشترکین را در هر ماه مصرف تحلیل کرده و در اختیار ایشان قرار می ­دهد.

فرآیند خرید از خرده فروش برق چگونه است؟

شرکت خرده فروش برق انرژی پاک پویش پرشین قادر است برق را در بسته ­های روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه به مشترکین عرضه نماید و مشتریان می­توانند برق خود را بصورت نقد یا غیرنقد و با شرایط مختلف قراردادی خریداری نمایند. با توجه به امکان تأمین برق از قراردادهای دوجانبه و بورس انرژی، شرکت انرژی پاک بعنوان اولین خرده فروش برق توانایی ارائه مزایای خرید از هر دو بازار و همچنین به صفر رساندن ریسک­های مشترکین در هر دو بازار را دارند.

فرآیند خرید از شرکت خرده‌فروش برق در نمودار زیر به نمایش گذاشته شده است. جهت خرید از شرکت خرده فروشی برق انرژی پاک با هر شرایطی، کافیست تا با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

مزایای خرید از شرکت خرده فروشی برق انرژی پاک :

FAQ
سوالات متداول

پاسخ به سوالات شما در خصوص خرده فروشی برق

آیا با خرید برق از خرده فروش برق تغییری در شبکه برق مصرف کننده ایجاد می گردد؟

خیر، مصرف­ کننده همچنان مشترک شرکت توزیع نیروی برق و برق منطقه ­ای بوده و فقط بخش خرید و فروش برق متفاوت خواهد بود. شرکت مالک شبکه (برق منطقه­ ای / توزیع) به‌علت دریافت حق ترانزیت از مشترک موظف به انتقال برق خریداری­ شده از خرده ­فروش به مصرف­ کننده خواهد بود.

میزان خرید برق از شرکت خرده فروشی برق انرژی پاک چگونه مشخص می شود؟

خریدار می­تواند پس از رصد مصرف واقعی کنتور در انتهای دوره مصرف، عدد مورد نیاز خود را به خرده ­فروش برق اعلام نماید. این عدد از حاصل تقسیم کیلووات­ ساعت انرژی الکتریکی مصرف ­شده بر تعداد ساعات مصرف محاسبه خواهد شد.

این عدد می­تواند بصورت متوسط ساعتی (بار پایه) یا بازه­ای (کم­بار، میان­بار، اوج بار) اعلام گردد.

منظور از اولویت آخر خاموشی چیست؟

مطابق با مصوبه وزیر وقت نیرو در سال ۱۳۹۸ در خصوص ترانزیت برق، مصرف­کنندگانی که برق خود را از خرده­ فروش برق خریداری نمایند، در زمان پیک بار در اولویت آخر خاموشی قرار می­گیرند. اما این مهم به‌علت ناترازی برق در سال­های اخیر مورد بی ­توجهی قرار گرفته است.

آیا خریدار می تواند از چند منبع برق خریداری نماید؟

بله، خریدار می ­تواند از چند خرده ­فروش برق، نیروگاه، یا بورس انرژی خرید برق خود را انجام دهد و هیچ گونه اختلالی در خصوص محاسبات صورتحساب مصرف ­کننده ایجاد نخواهد شد.

در صورت عدم خرید از خرده فروش برق چه اتفاقی خواهد افتاد؟

هزینه برق مشترک با همان قیمت آزاد بعلاوه جریمه تعیین شده از وزارت نیرو توسط شرکت مالک شبکه (برق منطقه ­ای / توزیع) محاسبه خواهد شد.

پیش نیاز خرید برق از خرده فروش برق چیست؟

انعقاد الحاقیه قرارداد نیابت مشترک با مالک شبکه (برق منطقه­ ای / توزیع)