دسته بندی


محبوب ترین مقاله ها


انجام اولین معامله برق سبز توسط شرکت های خرده فروشی برق
۲۹ مهر ۱۴۰۲

به گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران، با توجه به نقش پر رنگ ...

افزایش ابهامات خریداران برق با تاخیر ابلاغ نحوه محاسبه صورتحساب مشترکین با دیماند قراردادی بین 1 تا 5 مگاوات
۲۶ مهر ۱۴۰۲

طبق مصوبه وزیر نیرو تاریخ شروع آزادسازی نرخ کلیه مشترکین با دیماند قراردادی ...

افزایش سهم معاملات خارج از بازار برق به 60% در پایان برنامه هفتم توسعه
۱۹ مهر ۱۴۰۲

مطابق با بند ب ماده 43 برنامه هفتم توسعه "وزارت نیرو موظف است ...

دوره آموزشی روش های تأمین برق مشترکان بالای یک مگاوات
۲۹ شهریور ۱۴۰۲

دوره آموزشی تأمین برق مشترکان با قدرت قراردادی بالای یک مگاوات با همکاری ...

سهم عظیمی از معاملات خارج بازار برق از طریق قرارداد دوجانبه برق صورت می گیرد.
۱۴ شهریور ۱۴۰۲

مجموع حجم معاملات خارج از بازار برق (مجموع معاملات بورس انرژی و قرارداد ...

آمار معاملات برق سبز در تابستان 1402 منتشر گردید
۴ شهریور ۱۴۰۲

معاملات برق سبز در تابلوی برق سبز بازار بورس انرژی ایران در تابستان ...

پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر ابقای بند “ز” تبصره 15 قانون بودجه کشور

پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر ابقای بند “ز” تبصره 15 قانون بودجه کشور

در قانون بودجه سال 1400، بند “ز” تبصره “15” به مسئله تعرفه برق صنايع انرژی‌بر پرداخته شده بود که در لایحه بودجه سال 1401 حذف شده و هيچ سازوکاری برای آن در نظر گرفته نشده است.

اين بند جهت عادلانه تر شدن توزيع يارانه انرژی کشور اتخاذ شده بود. از سوی ديگر تا پايان شهريورماه سال 1400، حدود 15 هزار ميليارد ريال منابع حاصل از اين بند تحصيل شده است که 18/7 درصد از سقف منابع حاصل پيش بيني شده در قانون بودجه سال 1400 است. با توجه به بروز خاموشيها در نيمه اول سال، پيش بيني ميشود اين عدد در نيمه دوم سال، بيشتر از نيمه اول تحصيل شود. با احتساب تخصيص مبلغ 2500 ميليارد ريال بابت توسعه و نوسازی شبکه‌های فرسوده برق و جابه جايي تيرهای برق روستايي به شرکتهای توزيع و مبلغ ۳000 ميليارد ريال جهت رفع تنش آبي شهرهای مشمول و اصلاح و بازسازی شبکه‌های آب روستايي و آبرساني به روستاهای محروم و مبلغ 8197 ميليارد ريال به توليدکنندگان خصوصي برق، مبلغ 1000 ميليارد ريال بابت 40 درصد مشارکت در برق‌رساني به شهرک‌های صنعتي تخصيص داده شده است. پژوهشگاه نيرو، بابت تأسيس و تجهيز آزمايشگاههای مرجع تجديدپذير. به دليل عدم ارائه موافقتنامه فاقد تخصيص با توجه به پيشبيني خاموشيها در سال 1401 و ادامه روند پيشين، پيشنهاد ابقا بند “ز” تبصره “15” قانون بودجه سال 1400  با اصلاحاتی به شرح ذيل با رعايت قانون آيين نامه داخلي مجلس ارائه مي‌شود:

الحاق به تبصره 15 لایحه بودجه سال 1401:

وزارت نيرو مکلف است متوسط بهای انرژی برق تحويلي به صنايع فولادی، آلومينيم، مس، فلزات اساسي و کانيهای فلزی، واحدهای پالایشگاهی و پتروشيمي را برمبنای متوسط نرخ خريد انرژی برق از نيروگاههای دارای قرارداد تبديل انرژی (ECA) محاسبه و دريافت نمايد. منابع حاصل از محل افزايش بهای برق اين صنايع به حساب شرکت توانير نزد خزانه‌داری کل کشور واريز مي‌شود .مشترکين با قدرت کمتر از دو مگاوات و همچنين مصارف کمتر از دو مگاوات مربوطه به مشترکين با قدرت بيش از دو مگاوات مشمول حکم اين بند نمي‌باشند. وزارت نيرو از طريق شرکتهای تابعه مکلف است منابع حاصله تا سقف هشتاد هزار ميليارد  ريال صرف موارد زير نمايد:

  1. توسعه و نوسازی شبکه فرسوده برق کشور و جابهجايي تيرهای برق روستايي
  2. افزايش توان توليد برق از طريق سرمايهگذاری (ايجاد، توسعه و تکميل طرحهای نيمه تمام) نيروگاههای برق
  3. پرداخت مطالبات توليدکنندگان خصوصي برق و نيروگاههای برقآبي
  4. برقرساني به شهرک‌های صنعتي و نواحي صنعتي و مناطق ويژه اقتصادی- تأسيس و تکميل آزمايشگاههای مرجع تجديدپذير
  5. رفع تنش آبي شهرهای دارای تنش و اصالح و بازسازی شبکه آب شرب روستايي و آبرساني به مناطق محروم
  6. اعطای تسهیلات خطرپذير به شرکتهای دانش بنيان صنعت برق و شرکتهای فعال در حوزه اصلاح الگوی مصرف انرژی.

آيين نامه اجرايي اين بند شامل سهم هريك از ذینفعان به پيشنهاد وزارت نيرو با همکاری وزارتخانه صمت و سازمان برنامه و بودجه تهيه و به تصويب هيئت وزيران ميرسد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Print
LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp