انرژی پاک

اولین خرده فروش برق در ایران

عملیات تعمیرات زمستانی نیروگاه‌ها و تجهیزات شبکه انتقال برق کشور انجام شد

آنچه در این مقاله می خوانید :

مدیر پشتیبانی بهره‌برداری و برنامه‌ریزی شرکت مدیریت شبکه برق ایران خبر داد: تعمیرات واحد‌های نیروگاهی و تجهیزات شبکه انتقال مطابق با برنامه‌ریزی سالانه تا پایان آذر ماه سال جاری به منظور آمادگی حداکثری برای تامین برق در زمستان ۱۴۰۰ و اوج بار تابستان ۱۴۰۱ انجام شد

 

مهدی درفشیان مرام درخصوص برنامه تعمیرات اجرا شده گفت: از نیمه شهریور ماه تعداد ۶۷۰۰ برنامه تعمیراتی تا پایان هفته اول دی ماه اجرا شده است، که شامل ۴۴ درصد از تعمیرات سالانه واحد‌های نیروگاهی به میزان ۴۵۳۰۰ مگاوات معادل ۳۳ میلیون مگاوات‌ساعت و به ترتیب ۱۵۴۸، ۱۴۹۶ و ۶۴۱ برنامه سرویس و نگهداری ترانسفورماتور، خط و باسبار در شبکه انتقال می‌باشد.
درفشیان مرام تحقق تعمیرات دوره‌ای و اساسی واحد‌های حرارتی، اتمی و برق آبی و تجهیزات مهم شبکه سراسری برق کشور مطابق برنامه‌ریزی سالانه را حاصل برنامه‌ریزی دقیق در دیسپاچینگ ملی و هماهنگی موثر بخش‌های مختلف صنعت برق دانست و اهم موارد آن را این چنین برشمرد:
– شروع انجام تعمیرات از شهریورماه علیرغم استمرار ناترازی تولید و مصرف با برنامه ریزی و بهره‎ برداری شبکه با میزان حاشیه کمتر در ذخیره تولید، مدیریت مصرف و همچنین افزایش سطح قابلیت تولید دردسترس از طریق ادامه تولید واحد‌های زیر ۱۰۰ مگاوات و افزایش زمان همکاری تولیدکنندگان برق خارج از وزارت نیرو.
– ایجاد گردش کاری درخواست‌های تعمیراتی با شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی و افزایش تعاملات و هماهنگی‌های ضمنی با نیروگاهها، در راستای استخراج زمانبندی دقیق برنامه تعمیرات، متناسب با شرایط شبکه و تخصیص درجه آزادی شروع پیش از موعد برنامه تعمیراتی با توجه به نرخ کاهش نیاز مصرف پس از پیک تابستان.
– استفاده حداکثری از فرصت پیش از شروع محدودیت‎های سوخت در اجرای برنامه ‎های تعمیرات به نحوی که به طور متوسط حدود ۶۵ برنامه تعمیرات در روز اجرا شده است. این عدد در سال ۱۳۹۹، به طور متوسط ۵۵ برنامه تعمیرات در روز بوده است.
– پیاده سازی الگوی ارزش گذاری سوخت مناطق مختلف شبکه در راستای مدیریت بهینه سوخت در برنامه‎ ریزی آرایش تولید نیروگاه‎ها و به تبع آن مدیریت بهینه برنامه‎‌های تعمیراتی به استناد دستورالعمل ثابت بهره برداری مدیریت سوخت.
– شناسایی و تخصیص درجه اولویت بالا به تائید برنامه‌های تعمیراتی واحد‌های نیروگاهی با شرایط مخازن سوخت مایع مناسب، از طریق اجرای آنالیز ذخیره سوخت-ظرفیت تولید، به منظور آمادگی حداکثری این واحد‌ها در بازه زمانی محدودیت سوخت با توجه به سطح مخازن سوخت مایع مناسب.
– تخصیص درجه اولویت بالا به تائید برنامه‌های تعمیراتی نیروگاه‎های دارای سهمیه گاز در زمستان، متصل به خط لوله گازوییل یا دریافت سوخت مایع به شکل سهل الوصول، با توجه به سهولت سوخت رسانی به نیروگاه‌های مذکور و به منظور آمادگی حداکثری این واحد‌ها در بازه زمانی محدودیت سوخت و جلوگیری از تعویق تعمیرات نیروگاهی این واحد‌ها مبنی بر نیاز مبرم به تولید آن‌ها در شرایط محدودیت سوخت.
– اجرای آنالیز راندمان-سوخت جهت تعیین میزان اثرگذاری راندمان در صرفه جویی سوخت در راستای مصالحه بین مدیریت سوخت و صدور برنامه تعمیرات واحد‌های سیکل ترکیبی با در نظرگیری افزایش نرخ خروج اضطراری ناشی از تعویق صدور برنامه تعمیراتی واحد‌های سیکل ترکیبی و به تبع آن اعمال مدیریت مصرف ناشی از کمبود قابلیت تولید.
-هماهنگی با شرکت‌های برق منطقه‌ای برای انجام تعمیرات پیشگیرانه و اجرای تمهیدات لازم در خطوط موثر در تبادلات اصلی شبکه سراسری به منظور استفاده از ظرفیت اضطراری خطوط در شرایط پیشامدی.
مدیر پشتیبانی بهره‌برداری و برنامه‌ریزی؛ در پایان ضمن تقدیر از کلیه همکاران و دست‌اندرکاران تعمیرات در نیروگاه‌ها و شرکت‌های برق منطقه‌ای و حوزه برنامه‌ریزی و اجرا تعمیرات، اظهار امیدواری کردکه با ادامه این روند، ضمن تامین تقاضای برق در زمستان سال جاری، تعمیرات واحد‌های نیروگاهی و تجهیزات شبکه انتقال تا پایان سال مطابق برنامه‌ریزی‌ها انجام شود تا در ایام اوج بار تابستان سال بعد، با کاهش نرخ خروج اضطراری تجهیزات، بیشترین آمادگی برای تامین انرژی الکتریکی مشترکین فراهم آید.

اشتراک گذاری در :

COMMENTS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *