انرژی پاک

اولین خرده فروش برق در ایران

نحوه خرید برق توسط مشترکین بالای یک مگاوات

خرید برق از انرژی پاک

آنچه در این مقاله می خوانید :

چرا باید برق بخریم؟

خرید برق از مهم ترین دغدغه های مشترکین صننعتی و سایر مصارف (تجاری) با دیماند (قدرت) قراردادی بیش از یک مگاوات است که شرکت بازرگانی توسعه انرژی پاک پویش پرشین، بعنوان اولین خره فروش صنعت برق در ایران توانسته با سابقه بیش از ۱۲ سال فعالیت خود، تمامی نیاز خریداران برق را هم در بازار بورس انرژی و هم در قراردادهای دوجانبه برق پاسخ دهد.

شیوه نامه خرید برق:

شیوه نامه خرید برق بر پایه مصوبه شماره ۸۲۳۵۷/ت۵۷۴۶۷هـ مورخه ۱۳۹۹/۰۷/۲۰ هیئت وزیران و همچنین مصوبه وزیر نیرو در تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۷ به شماره ۱۴۰۱/۶۹۳۸۴/۲۰/۱۰۰  با عنوان دستورالعمل توسعه مبادلات برق ابلاغ گردیده است.

 

نحوه خرید برق:

تاریخ اجرای نحوه خرید برق توسط مشترکین صنعتی و تجاری با دیماند قراردادی بیش از یک مگاوات توسط معاونت برنامه ریزی و اقتصادی توانیر مطابق با نامه شماره ۱۴۰۲/۱۹۷۰۶/۲۰۰ مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۲۰ از ابتدای خرداد ۱۴۰۲ تعیین گردید (که در حال حاضر از اول آبان ۱۴۰۲ اجرایی گردیده است). همچنین مطابق با ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان، از ابتدای سال ۱۴۰۲ مشترکین صنعتی با قدرت مصرفی بیش از یک مگاوات مکلف گردیدند ۱% از انرژی الکتریکی اکتیو مصرفی خود را از طریق احداث نیروگاه تجدیدپذیر یا تابلوی سبز بورس انرژی و یا قرارداد دوجانبه با نیروگاه های تجدیدپذیر تأمین نمایند. مطابق با رویه جدید بازار برق، مشترکین با دیماند قراردادی بالای ۱ مگاوات می ­توانند علاوه بر خرید ۹۹% از انرژی اکتیو مصرفی خود ، ۱% برق سبز مشمول ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان را از خرده ­فروش ممتاز صنعت برق، شرکت انرژی پاک، از طریق اولین سامانه آنلاین خرید برق مشترکین بالای یک مگاوات (برقآپ) تأمین نمایند.

 

خرید برق آنلاین
خرید برق از سامانه برقآپ (بر روی لوگو کلیک نمایید)

از چه روش­ هایی امکان خرید برق وجود دارد؟

خرید برق عمدتاً از دو روش تابلوهای بورس انرژی و خرده­ فروشان دارای مجوز از وزارت نیرو هستند. شرکت بازرگانی توسعه انرژی پاک پویش پرشین بعنوان اولین خرده فروش (Retailer) صنعت برق در سال ۱۳۹۰ تأسیس گردید و اولین شرکت دارای پروانه ممتاز خرده ­فروشی برق از وزارت نیرو با ظرفیت معاملاتی ۲۰۰۰ مگاوات در هر ساعت است. همچنین این شرکت در حال حاضر برق بیش از ۷۰ مشترک صنعتی با ظرفیت بیش از ۳۰۰ مگاوات در هر ساعت را تأمین می­ نماید. اگر قصد خرید برق را دارید، کافیست با کارشناسان این شرکت تماس حاصل نمایید تا شما را در تمامی مراحل یاری کنند.

مزایای خرید برق از شرکت انرژی پاک


پیش نیاز خرید برق چیست؟

جهت خرید برق بایستی الحاقیه قراداد انشعاب برق (که با عنوان الحاقیه نیابت شناخته می گردد) فیمابین مشترکین و شرکت های توزیع نیروی برق یا برق منطقه ای منعقد و مبادله گردد. مطابق با تبصره ذیل بند ۲ ابلاغیه رویه تعیین مابه التفاوت و محاسبه صورتحساب مشترکان با قدرت بیش از یک مگاوات شرکت توانیر به شماره ۱۴۰۲/۱۱/۳۱۲۷۹ مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۲۴، مسئولیت عدم مبادله الحاقیه قرارداد انشعاب برق بر عهده مشترکین خواهد بود. شایان ذکر است جهت خرید برق نیاز به هیچ گونه تغییری در انشعابات برق مشترک نیست.

چگونه مصارف خود را تشخیص دهم؟

مصارف خریداران برق با قدرت قراردادی بیش از یک مگاوات به سه بخش کم­ بار، میان بار و اوج بار تقسیم می­ شود. در صورتی که مصرف متوسط ساعتی در هر بازه مصرف با یکدیگر برابر باشد، بار مصرفی بعنوان بار پایه شناخته می شود. بازه های کم ­بار شامل ۸ ساعت، میان ­بار شامل ۱۲ ساعت و اوج ­بار شامل ۴ ساعت بوده که بسته به نوع صنعت و حوزه جغرافیایی می­ تواند متفاوت باشد، اما ساعات کشوری معاملاتی ثابت است. معاملات و خریدهای مشتریان با دیماند (قدرت) قراردادی بالای یک مگاوات با شرکت انرژی پاک بصورت بازه ­های کم­ بار، میان ­بار، اوج بار و همچنین بار پایه قابل انجام است. کافیست مصارف لحظه­ ای را از کنتور خود در هر سه بازه قرائت کرده و در اختیار کارشناسان این شرکت قرار دهید. جهت مشاهده و دریافت راهنمایی در خصوص آیتم ­های قبض خود بر روی این لینک کلیک نمایید.

چه هزینه ­های جهت خرید برق بایستی پرداخت گردد؟

اگر مشترکین با دیماند قراردادی بالای ۱ مگاوات اقدام به خرید برق از شرکت انرژی پاک ننمایند، هم در اولویت مدیریت بار قرار گرفته و هم موظف به پرداخت ۹۹% هزینه برق اکتیو با ضریب ۱.۲ حداکثر نرخ معاملاتی بازار برق (که ماهانه توسط شرکت مدیریت شبکه برق ایران محاسبه و ابلاغ می گردد) خواهند گردید. بعلاوه، مشترکین مکلف خواهند شد ۱% باقیمانده از انرژی اکتیو مصرفی خود را با نرخ اعلامی ساتبا تحت عنوان مشمول ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان (برق سبز) به توانیر پرداخت نمایند.

تنها هزینه­ ای که مشترکین جهت خرید برق به شرکت انرژی پاک پرداخت می­ نمایند، هزینه انرژی الکتریکی اکتیو مصرف ­شده در بازه­ های زمانی کم­ بار، میان­ بار، و اوج بار و برق سبز به همراه مالیات بر ارزش افزوده آن­ها می ­باشد. مشترکین با دیماند (قدرت) بیش از یک مگاوات همچنان مشترک شرکت برق منطقه­ ای یا توزیع نیروی برق خود هستند و مکلف به پرداخت هزینه ترانزیت برق، آبونمان، تجاوز از قدرت، بهای انرژی راکتیو، عوارض برق، مالیات بر ارزش افزوده و مابه ­تفاوت اجرای مقررات و بهای تبصره ۱۴ به شرکت­ های توزیع نیروی برق و برق منطقه­ ای هستند.

 

در پایان، اگر قصد دارید هزینه های برق خود را کاهش دهید، در اولویت آخر خاموشی قرار بگیرید و از جریمه ۱.۲ حداکثر نرخ بازار برق و همچنین نرخ آزاد برق سبز جلوگیری کنید، نسبت به ثبت نام در اولین سامانه جامع خرید برق آنلاین (برقآپ) اقدام نمایید.

اشتراک گذاری در :

COMMENTS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *