انرژی پاک

اولین خرده فروش برق در ایران

تمرکز لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بر توسعه ظرفیت ها و کاهش مطالبات تولیدکنندگان برق

آنچه در این مقاله می خوانید :

به منظور بررسی چالش ها و یافتن راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات شرکت‌های تولیدکننده برق (بخش خصوصی)، نشستی صمیمانه با حضور رئیس و اعضای هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان برق و مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران و معاونان ایشان در محل سندیکا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، در این نشست محمد علی وحدتی رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان برق ضمن اشاره به انباشت مطالبات نیروگاه‌ها و استفاده از ظرفیت های قانون برنامه ششم توسعه و مصوبه هیئت تنظیم گفت: پرداخت مطالبات تولیدکنندگان و خسارت تاخیر در پرداخت مطالبات، موضوع بسیار مهمی است که لازم است بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: طلب تولید کنندگان برق از شرکت ها و سازمان های وابسته به وزارت نیرو در حکم طلب از دولت است وما توقع داریم این مصوبه اجرایی شود چرا که عدم پرداخت ها باعث بی‌انگیزگی سرمایه‌گذار برای فعالیت در بخش تولید برق می شود.

وحدتی به نحوه قیمت‌گذاری خرید انرژی برق اشاره کرد و گفت: موضوع گواهی‌ظرفیت و تحمیل دریافت مجوز سالانه پروانه بهره‌برداری نیروگاه ها نیز موضوعی است که مشکلاتی برای سرمایه گذاران این حوزه ایجاد می کند و بهتر است مورد بازبینی قرار گیرد.

در ادامه مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران اظهار داشت: ما همگی به عنوان عضوی از خانواده بزرگ صنعت برق اینجا گردآمدیم تا با ارتباط مستحکم تر و خرد جمعی راه حلی مشترک برای برون رفت از مشکلات تامین نقدینگی نیروگاه ها بیابیم.

وی افزود: آنچه مهم و نوید بخش است تاکید وزیر نیرو و اعتقاد ایشان به معاملات برق در بورس انرژی است تا معاملات نقدی شکل گرفته و از انباشت بدهی های صنعت برق کاسته شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: خوشبختانه وزارت نیرو در دولت سیزدهم در بودجه ۱۴۰۱ نیز این موضوع را پیش بینی کرده و به دنبال راه حل مناسب و فراهم ساختن ابزارهای لازم برای رفع این مشکلات است.

رجبی مشهدی در خصوص تمدید پروانه سالانه نیروگاه ها ابراز داشت: هدف از تمدید پروانه سالانه نیروگاه ها که توسط شرکت مدیریت شبکه برق ایران انجام می شود به منظور رعایت الزامات پایداری و امنیت شبکه برق است و هدفی درآمدی ندارد. همچنین در سال جدید به جای تمدید پروانه سالانه نیروگاه ها شاید بتوانیم ترتیبی اتخاذ کنیم که فقط رفع اشکال از نیروگاه برای ادامه فعالیت کافی باشد.

مدیر‌عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با ابراز امیدواری بر تمرکز لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بر افزایش جریان درامدی در صنعت برق خاطرنشان کرد: دو رویکرد اساسی در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است. رویکرد اول افزایش درآمدها و کاهش بدهی‌های صنعت برق بوده و رویکرد دوم نیز ایجاد ظرفیت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری جدید در توسعه زیرساخت‌های برق است.

اشتراک گذاری در :

COMMENTS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *