انرژی پاک

اولین خرده فروش برق در ایران

تشریح راهکارهای انجام شده در صنعت برق کشور به منظور پاسخگویی بار در زمستان ۱۴۰۰

آنچه در این مقاله می خوانید :

صنعت برق به علاوه بر پیک مصرف در تابستان، در فصل زمستان به دلیل کمبود سوخت با شرایط سختی مواجه است، با وجود این تنگناها صنعت برق توانست با تعامل مناسب وزارت نفت زمستان را با کمترین خاموشی پست سر بگذارد. در همین خصوص مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران و سخنگوی صنعت برق، در گفتگویی با شرکت مدیریت شبکه برق ایران عنوان کرد:

 

در زمستان نیروگاه‌ها به قدر کافی در مدار بودند و مصرف برق به اندازه ای نیست که نیروگاهها پاسخگو نباشند. اما تامین سوخت در نیروگاه‌ها بسیار مشکل بود و معمولا دوره ۱۰۰ روزه سختی را داریم. همانطور که می دانید بیش از ۹۰ درصد تولید برق توسط نیروگاههای حرارتی صورت می گیرد که سوخت اصلی این نیروگاهها گاز و سوخت پشتیبان آن مایع می باشد اما در زمستان به دلیل اینکه طی چند سال اخیر مصرف گازدر بخش خانگی و تجاری افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کرده بود باید به ناچارسوخت را در بخش های دیگر محدود می کردیم. از آن جایی که نیروگاهها در تامین سوخت شان دچار محدودیت جدی می شوند در این دوره طولانی ۱۰۰روزه مخازن سوخت مایع نیروگاهها امکان پاسخگویی کافی را نداشتند و ما مجبور شدیم طی دو تا سه سال گذشته خاموشی هایی را در بخش خانگی و محدودیت های جدی را در بخش صنعت و سایر بخش ها اعمال کنیم. اما امسال توانستیم با مطالعه و برنامه ریزی گسترده این شرایط را مدیریت کنیم.

مخازن ما به خصوص در نیمه شمالی کشور گنجایش آن مقدار سوخت مایع را که بخواهد برای تامین برق استفاده کند را ندارد و این موجب خاموشی های احتمالی در نیمه شمالی کشور می شد. به همین دلیل و به منظور جلوگیری از شدت افت مخازن شمال کشور یکی از تهمیداتی بود که باید آن انجام می شد و ماندگاری سوخت را در این مخارن را حفظ می کردیم در این زمینه لازم بود هماهنگی هایی را با وزارت نفت و صمت انجام می دادیم و برای پر شدن سوخت مخازن نیروگاهی مشابه سال گذشته پر شده بود اقداماتی را انجام می دادیم تا شاهد افت جدی مخازن نیروگاهها نباشیم.

خوشبختانه با اتکا به ظرفیت نیروی انسانی و مدیریتی که در صنعت برق وجود دارد، مطالعات گسترده ای انجام شد. من به همکارانم در شرکت مدیریت شبکه برق ایران افتخار می کنم که با مطالعات سنگینی که انجام شده و پایش های برخط و لحظه ای ، با انتقال توان توانستند این انتقال را ۳۳ درصد بیشتر ازسال قبل افزایش دهند. به عبارت دیگر کاری که انجام شد افت مخازن سوخت مایع نیروگاهها در شمال کشور از سقوط آزادی که هرساله داشتیم شاهد شیب ملایمی بودیم و این خودش کمک کرد که ما پایداری شبکه برق را در نیمه شمالی کشور بهتر از سالهای گذشته داشته باشیم.

یکی دیگر از اقدامات، تنظیم سوخت نیروگاهها بود بدین صورت که تولید نیروگاهها مدنظر بوده که پربازده ترین نیروگاهها سوخت بیشتری را دریافت کنند به عبارت دیگر با همان میزان سوخت ثابت برق بیشتری را تامین می کنیم. به این معنا که نیروگاه‌های جنوب کشور به دلیل نزدیکی به مخازن سوخت که اکثرا نیروگاه‌هایی با راندمان بالا هستند و امکان سوخت رسانی به این مناطق به دلیل شرایط دمایی بالاتر و مصرف سوخت پایین تر در بخش خانگی بهتر بود، انجام شد و عملا تولید برق در جنوب کشور بیشتر انجام و برق از طریق خطوط انتقال برق اصلی به شمال کشور منتقل شد.

در بخش مصرف نیز اقدامات بسیاری انجام شده که شاید یکی ازمهمترین اقدامات بحث تعدیل روشنایی معابر بود که در جاده های بین شهری و معابر از روشنایی بسیار کمی استفاده شد و با توجه به این اقدامات هیچ گونه اعتراضی به شرکت برق گزارش نشده است. لازم است بدانید حدود ۴۰۰ مگاوات کاهش مصرف برق را در بخش تعدیل روشنایی معابر شاهد بودیم.

در بخش مقابله با رمز ارزهای غیرمجاز و مراکز استخراجی که به صورت غیرمجاز فعال بودند اقدامات گسترده ای انجام شد اگرچه روشهای شناسایی ما نیاز به یک تحول جدی دارند ولیکن خوشبختانه امسال توانستیم قبل از شروع فصل سرد بخش عمده ای از این رمز ارزها را جمع آوری کنیم که این امر به کاهش مصرف برق منجر شد و در این ارتباط بسیار خوبی با وزارت صمت داشتیم که جا دارد از این عزیزان تشکر کنم.

با توجه به اقدامات انجام شده، خوشبختانه شرایط پایداری را داشتیم وعلی رغم اینکه پیش بینی کردیم که چقدر از هر کارخانه امکان کاهش مصرف وجود دارد که این اقدام را همکاران ما به خوبی ساماندهی دادند و هماهنگی های خوبی انجام شد و توانستیم با یک اولویت بندی به خواسته مان برسیم و بدون اینکه صنعتی را قطع کرده باشیم، بعد از چندسالی زمستان را بدون خاموشی و محدودیت با موفقیت را پشت سر بگذاریم.

 

منبع: شرکت مدیریت شبکه برق ایران

اشتراک گذاری در :

COMMENTS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *